o nazvu "LaTeX navigator" (UU)

Petr Olsak olsak at math.feld.cvut.cz
Wed Sep 24 10:25:40 CEST 1997

Vazeni pratele,

v zahlavi dopisu jsem pouzil znacku UU coz je zkratka za "Usmevna Uvaha".
Lide, kteri v dopisech pouzivaji smes anglictiny a cestiny by zrejme
napsali, ze to je "off topics" nebo neco podobneho.

Mnozi se kolem me dotazy, proc se LaTeX navigator jmenuje LaTeX
navigator, kdyz se vlastne jedna o informace o TeXu a LaTeX je jenom
jednou jeho soucasti.

Souhlasim, pripada mi to stejne podivne, jako kdyby nekdo vystavil
kompletni souhrn informaci o mestske hromadne doprave a nazval to
"informace o tramvajich". V tomto nazvu zcela zrejme chybi skutecnost, ze
tam jsou i jizdni rady autobusu, pripadne trolejbusu a metra a ze tam
jsou i informace o vazbach mezi jednotlivymi dopravnimi prostredky.

Pri podrobnejsim pruzkumu stranek "LaTeX navigatoru" zjistuji, ze se to
vlastne jmenuje "(La)TeX" navigator. Takze bychom mohli hledat analogii
v nazvu "informace o (tram)MHD", co je tedy pekne hloupy nazev.

Muzeme se jen dohadovat, proc byl tento informacni servis k TeXu takto
nazvan. Nejzajimavejsi se mi jevi tato interpretace:
Originalni navigator pochazi z Francie a oni ti francouzi maji nejake
cleny pred podstatnymi jmeny (napriklad l' nebo la). Neumim francouzsky,
takze prodavam jen co jsem koupil. Puvodni nazev jejich projektu tedy
mohl znit  "l' TeX navigator" a ze zvukove shody a mozna neznalosti
nekterych zainteresovanych se to behem casu prechylilo na nespravne
"LaTeX navigator".

Prijemne TeX navigovani (ale nikoli LaTeX navigovani) na

http://math.feld.cvut.cz/ltnavig

preje

Petr Olsak