dvips 'resolution' parametr

Antonin Strejc STREJC at vc.cvut.cz
Mon Sep 1 11:35:42 CEST 1997

Stanislav Hledik pise
>Jeste mam jeden dotaz: co je to LPI? V jednom clanku v bulletinu (tusim ze
>z roku 1996, o vkladani obrazku, autora si nepamatuji) se psalo neco o
>relaci mezi LPI a DPI zarizeni v souvislosti s vkladanim EPS obrazku.
>Nesouviseji tyto veci?
>
>Diky za kazdou radu,
>                                             ---sh

LPI (Lines Per Inch) je jednotka veliciny, ktera se nazyva "screen
frequency". Ma vyznam pri procesu, kteremu se rika "halftoning"
a ktery slouzi k simulaci ruznych stupnu sedi (u cernobilych obrazku)
nebo barevne sytosti (u barevnych) pomoci motivu ("screen pattern"),
ktery zpravidla obsahuje ruzne usporadane tecky, jejichz pocet
v motivu urcuje simulovany stupen sedi ci sytosti. Rozestup
jednotlivych rad tecek v tomto motivu se udava prave v lpi.

Urcit, mimo jine, optimalni hodnotu screen frequency je vetsinou
ukol vystupniho zarizeni. Uzivatele zpravidla tento problem zajima jen
tehdy, pokud ma obrazek ve forme nejake bitove mapy obsahujici stupne
sedi ci sytosti (TIFF, GIF, ...) a z nejakeho duvodu potrebuje nebo
chce provest halftoning sam (napriklad pro zkusebni tisk na
laserovce). Nektere programy pro praci s obrazky (Adobe Photoshop,
Corel PhotoPaint atd.) umoznuji nastavit pro tento ucel pocet lpi
rucne. Ja osobne to pouzivam, pokud zarazuji do TeXu obrazky pomoci
programu bm2font, jehoz halftoning neni tak propracovany jako u vyse
zminenych programu. Z sedivych ci barevnych obrazku tedy vyrobim
ve Photoshopu dvoutonovy obrazek (perovku) a bm2font pouziji pouze
k rozsekani a vytvoreni fontu.

Hodnotu screen frequency v lpi volim obvykle jako polovinu rozliseni
v dpi. Obecne plati, ze vyssi pomer lpi/dpi znamena vyssi ostrost
obrazu (vykresleni detailu), ale hrubejsi odstupnovani sedi (sytosti).
U nizsiho pomeru lpi/dpi je tomu prave naopak. Photoshop napriklad
pred tiskem vyda varovnou hlasku, pokud je pomer lpi/dpi nizsi nez 0.4
("Resolution is higher than 2.5 times screen frequency"), aby se
uzivatel zbytecne neokradal o ostrost obrazu.

Pri vyrobe EPS souboru je mozne (alespon Photoshop to nabizi) ulozit
do souboru parametry halftoningu (pattern, frequency, angle). V tom
pripade pak PostScriptovy RIP provadi halftoning podle techto
parametru a nikoli podle sveho implicitniho nastaveni. To ale moc
nedoporucuji, protoze kazdy RIP je optimalizovan podle technickych
parametru vystupniho zarizeni.

S pozdravem
Antonin Strejc

Ing. Antonin Strejc                            Phone: +420-2-24352938