dvips 'resolution' parametr

Jiri Osoba osoba at vyvoj.jablotron.cz
Mon Sep 1 07:47:01 CEST 1997

>      Ve svem emTeXu pod DOSem mam vyrastrovany pouze 300dpi CM fonty a
> nastaveni D 300 v souboru config.ps pro dvips, protoze jsem mel k
> dispozici jen 300dpi tiskarnu. Protoze nyni mam moznost tisknout na PS
> tiskarne s 600dpi, zvolil jsem misto vygenerovani 600dpi bitmap (malo
> mista na HD)  cestu pres BaKoMa kolekci CM Type1 fontu (a standardni
> interni Type1 fonty). Jak je treba nastavit parametr D v konfiguracnim
> souboru dvipsu? Zkousel jsem porovnat nastaveni D 300 a D 600, a vysledne
> PS soubory se lisily (krome komentare %%Feature: *Resolution), samozrejme
> [...]

dviPS "neveri" realnym cislum PostScriptu a proto prepocitava vsechny
rozmery, t.j. i kerning atd., na jednotky pixelu vystupniho zarizeni.
Pocita je tak, jak doporucil (tusim) D.E.K. co se tyce zaokrouhlovani
(pravdepodobne je to v dvitype) a to tak, aby vsechna zarizeni o
danem DPI davala stejny vysledek.

Pokud takovyto PS poslete na zarizeni s jinym DPI tak to principialne
nevadi, ale dojde k dalsimu prepoctu a mohou vznikat chyby. Nehlede
na to, ze cim je DPI pro dviPS mensi, tim vetsi je chyba danych
udaju. Nejlepsi je proto volit parametr D takovy, jaky ma vase PS
zarizeni. Pak (teoreticky) nebude PostScriptove zarizeni nic
prepocitavat a bude to "tak, jak to autor [TeXu] myslel".

LPI je Lines Per Inch - jestli se nemylim pak je to hustota car na
palec (jak sam nazev napovida), ktera se pouziva k vytvareni "sedych"
ploch obrazku. Optimalni pomet DPI/LPI vam bohuzel neporadim, protoze
ho nevim, ale vetsina RIPu (t.j. tech algoritmu, ktere vytvareji
bitmapu z PostScriptu) si implicitne nastavuje jakysi svuj optimalni
pomer LPI/DPI (nebo spis LPI=f(DPI)).

Jiri Osoba.
Ing. Jiri Osoba, Jablotron Ltd., Strelecka 7, CZ  466 01 Jablonec n.N
Phone/Fax: +420-428-23862             mailto:osoba at vyvoj.jablotron.cz