Problem s cestinou

Josef Tkadlec tkadlec at math.feld.cvut.cz
Thu Oct 30 08:42:15 CET 1997

> Jak je ze stale se opakujicich dotazu patrne, je rozhodnuti pana Snajdra
> explicitne vyzadovat \usepackage{czech} v hlavicce LaTeXoveho dokumentu,
> aby se vubec zpracovaly akcentovane znaky, pro mnohe uzivatele matouci.
> Je to totiz krok mimo zpetnou kompatibilitu se starymi verzemi CSTeXu.

Pokud nekdo pise cesky text, pak nejspise \usepackage{czech} pouziva
(nebo muze pouzit).
Problem vidim v pripade ne-ceskeho textu, ve kterem se pouzivaji ceske
znaky (napr. ve jmenech). Pouziti czech.sty je pak nevhodne (meni ruzna
nastaveni) a v CSLaTeXu je asi nejlepsi vratit se k TeXovskym sekvencim.
LaTeX umoznuje tuto situaci resit pomoci inputenc (zadani vstupniho
kodovani zdrojoveho textu - podle mne perspektivni reseni), tato cesta
je vsak v CSTeXu (v emTeXu) zablokovana tim, ze se pouzivaji prevodni
TCP tabulky (ledaze by si nekdo sam vygeneroval format bez nich).
O asi lepsich makrech umoznujici zadavani vstupniho kodovani se tady
nedavno zminoval P. Olsak (vyzaduji ale rozsireni TeXu).

> [...]
> ukazku, jak to ma vypadat, ulozenou na podobnem miste, jako muj
> adjust.tex.
>
> Pro tazatele tedy jeste jednou:
>
> V LaTeXovem pocesteni vam zacnou fungovat akcentovane znaky az po vlozeni
> \usepackage{czech} nebo \documentstyle[czech]{cosi} do hlavicky LaTeXoveho
> souboru. Adjust.tex funguje proto, ze to neni cesky dokument, ale
> dokument, ve kterem jsou ceske akcenty prepsany do TeXovych sekvenci, a
> tudiz za jistych okolnosti nebude fungovat ani deleni slov podle ceskeho
> jazyka (o coz v tomto jednostrankovem dokumentu nejde).

Dalsi (podle mne nesystemove) reseni je pouzit \usepackage[IL2]{fontenc}.

Josef Tkadlec