Problem s cestinou

Petr Olsak olsak at math.feld.cvut.cz
Thu Oct 30 07:58:59 CET 1997

On Wed, 29 Oct 1997, Jan Pechanec wrote:

> Dobry den,
> potreboval bych poradit - nainstaloval jsem si CSTeX (nevim presne, ktera
> verze, ale urcite 95 a novejsi, jestli nejake jsou) a po prekladu a
> prohlednuti textu v LaTeXu mi na obrazovce beze stopy zmizely
> ceske znaky - ani misto sebe nenechaly mezeru - napr. ve zdrojaku jsem mel
> "slozitost" a View mi ukazal "sloitost". Zjistil jsem jen jednu zajimavou
> vec - kdyz si prelozim a prohlednu soubor adjust.tex, cestina je v
> poradku. Nemam poneti, cim by to mohlo byt, diky za pripadnou radu.
>
> 						Jan Pechanec

Jak je ze stale se opakujicich dotazu patrne, je rozhodnuti pana Snajdra
explicitne vyzadovat \usepackage{czech} v hlavicce LaTeXoveho dokumentu,
aby se vubec zpracovaly akcentovane znaky, pro mnohe uzivatele matouci.
Je to totiz krok mimo zpetnou kompatibilitu se starymi verzemi CSTeXu.

O tom, ze to je pro mnoho lidi matouci, svedci neustale se opakujici
dotazy tohoto typu (jako je uveden vyse), dale ne zcela presne odpovedi
(jake nasledovaly) a konecne i ma vlastni zkusenost, kdy mi asi 40%
studentu prineslo k zapoctu v LaTeXu takto stra\v{s}n\v{e} napsan\`y
dokument jen proto, ze nevedelo, jak jinak tu cestinu tomu LaTeXu vnutit.
(Samozrejme, ze takovi jedinci zapocet napoprve nedostali).

Ja jsem souhlasil s rozhodnutim pana Snajdra udelat vyse zmineny krok mimo
zpetnou kompatibilitu, ovsem z ohlasu se domnivam, ze jsme pro to
neudelali dostatecnou osvetu. Navrhuji tedy vyvojarum pocesteni LaTeXu
vytvorit *vyrazny* dokumentacni soubor na vyraznem miste a dale LaTeXovou
ukazku, jak to ma vypadat, ulozenou na podobnem miste, jako muj
adjust.tex.

Pro tazatele tedy jeste jednou:

V LaTeXovem pocesteni vam zacnou fungovat akcentovane znaky az po vlozeni
\usepackage{czech} nebo \documentstyle[czech]{cosi} do hlavicky LaTeXoveho
souboru. Adjust.tex funguje proto, ze to neni cesky dokument, ale
dokument, ve kterem jsou ceske akcenty prepsany do TeXovych sekvenci, a
tudiz za jistych okolnosti nebude fungovat ani deleni slov podle ceskeho
jazyka (o coz v tomto jednostrankovem dokumentu nejde).

Petr Olsak