k vydani knihy TBN

Jiri Demel demel at fsv.cvut.cz
Wed Oct 8 09:07:44 CEST 1997

On  7 Oct 97 at 14:32, Antonin Strejc wrote:

> precetl jsem si prispevek Petra Olsaka o TBN. Myslim, ze by nas autor
> uz nemel dale napinat, ale rici otevrene, co mysli onemi "podminkami",
> pri jejichz splneni je ochoten dat souhlas k vydani knihy. Nenapadaji
> me jine podminky nez financni odmena. Ale kdyz uz dal autor text
> v elektronicke podobe k dispozici zdarma, nejde mi to nejak
> dohromady...

Dobry den.

Mne to dohromady jde a nic divneho na tom nevidim.
Petr Olsak to dal k disposici a to zdarma, ale dost striktne omezil,
co s tim zadarmo smime delat.

Chce-li to nekdo (treba CSTUG) vydat, musi s autorem vyjednat podminky
a tyto podminky splnit. Podminky mohou byt financni (napriklad procento
ze zisku), ale i jine (max pocet vytisku, papir, vazba, reklama,
zpusob prodeje, pripadne nejake dalsi zavazky obou smluvnich stran).

K takove dohode dojit muze a taky nemusi a autor nemusi (ale muze)
verejne vysvetlovat, proc souhlas udelil nebo neudelil a komu.
Jeho duvody mohou byt zcela obchodnicke i zcela osobni, to je jeho vec.

Fakt, ze je kniha vystavena na Siti, cini vyjednavaci posici Petra
Olsaka v necem slabsi, ale v necem naopak silnejsi. A zejmena, my
ctenari, nejsme rukojmimi zadne z obou stran. Diky Petre !!

Pokud vybor CSTUGu s Petrem Olsakem dosud nejednal, je to trochu divne.
Umel bych si to vysvetlit jen tak, ze objednavka byla jen jakymsi
pruzkumem zajmu pro ziskani konkretnejsi posice pro jednani s autorem.
Fakt, ze objednavka nam byla predlozena jako "zavazna" je sice i tak
ponekud divny, ale to se jiste vyjasni na valne hromade.
Mrzi mne, ze se tam pravdepodobne nedostanu.

Citim, ze osobni vztahy mezi Petrem Olsakem a cleny vyboru CSTUG
ponekud skripou, ale myslim, ze by byla skoda, kdyby TBN jen kvuli
tomu nevysel. (No, jiste by se nasel i jiny vydavatel.)

Dovedu si predstavit, ze valna hromada poveri predsedu (nebo nekoho
jineho), aby s autorem jednal a odhlasuje limity, v nichz se smi pri
jednani pohybovat.

Myslel jsem, ze to je davno dojednano a ze uz se tiskne, ale co naplat...

E-mailova konference jiste neni vhodny prostor pro jednani autora
s nakladatelem ani pro zverejnovani podminek pro toto jednani.
V konferenci, by samozrejme mela probehnout informace, jak jednani
dopadlo, pripadne zda vubec bylo.

Vyckejme tedy, co prinese valna hromada.

Preju vsem hezky den.
                                        Jiri Demel
                                        Stavebni fakulta CVUT