AUCTeX a uvozovky

Petr Olsak olsak at math.feld.cvut.cz
Mon May 26 09:27:40 CEST 1997

On Sun, 25 May 1997, Leo Hadacz wrote:

> Ja osobne povazuji za rozumne pouzivat _,,_ a _``_ a taky to tak pouzivam. I
> v ASCII textech.

Upozornuji na to, ze pouzivani ,,takovych`` uvozovek v sobe skryva problemy.
Dival jsem se do CS-fontu, co se v takovem pripade stane, ovsem domnivam
se, ze problem z toho vyplyvajici ma obecnejsi charakter.

Pri pouziti ,, (dvou carek za sebou) je vse v poradku, protoze tato
dvojice prejde v ligaturu s kodem 254, coz je skutecne oteviraci ceska
dvojita uvozovka. Ovsem pri pouziti `` (dvou apostrofu za sebou) se
bohuzel CS-fonty chovaji podle svych CM vzoru, tj. dvojice prejde v
ligaturu s kodem 92, coz jsou oteviraci dvojite anglicke uvozovky. My
bychom ale chteli zaviraci dvojite ceske uvozovky, coz je kod 255. Mezi
temito dvemi znaky je rozdil v umisteni kresby v ramci \uv{boxu} daneho
znaku. Samotna kresba i rozmery \uv{boxu} jsou stejne, ale oteviraci
anglicke uvozovky jsou kresleny na pravou stranu sveho \uv{boxu}, zatimco
zaviraci ceske na levou stranu. Diky tomu neni mezi uvozenym textem a
uvozovkami nezadouci mezera. Rozdil v umisteni je u desetibodoveho pisma
asi jeden bod, coz neni zanedbatelne.

Principialne bych mohl v CS-fontech zaridit, aby `` preslo v ligaturu 255,
ale domnivam se, ze se v CS-fontech velmi casto pouziva i anglictina,
kde je ``takovy'' zapis uvozovek obvykly a kde by kvuli tomu zasahu leve
oteviraci uvozovky ujely o jeden bod doleva. Nehlede na to, ze by vznikly
potize pri transfomraci CS->CM na urovni dvi.

O DC/EC fontech v teto situaci radeji ani nebudu hovorit, protoze tam je
kod oteviracich anglickych dvojitych uvozovek primo roven kodu zaviracich
ceskych dvojitych uvozovek a tvurci tohoto kodovani predpokladaji, ze cesky
ctenar rozdil jednoho bodu v umisteni uvozovek nepozna. Ovsem o urcite
mensi vhodnosti takoveho kodovani pro kvalitnejsi ceskou sazbu jsme tady
uz mnohokrat hovorili.

Domnivam se tedy, ze pro ceske uvozovky je standardni zapis \uv{takovyto}
a kdo pouziva neco jineho, cini tak na vlastni nebezpeci. Makro \uv je
implemetovano do csplainu a je soucasti stylu czech.sty v ramci latexu.

Petr Olsak