raster

Antonin Strejc STREJC at vc.cvut.cz
Tue Mar 4 11:46:54 CET 1997

Ladislav Bitto pise:

>... Proste, ked kreslim
>dajme tomu 100 ciar tensou ciarou, nez je hrubka jedneho rastra (pri 300dpi je
>to ak sa nemylim 0.00846667cm), tak na vystupe boli 3-4 ciary dve rastre
>siroke! A to je velmi zle. Alebo, ked kreslime sikmu ciaru. Niekedy do polovice
>je jeden raster siroka a vyssie dva rastre. Niekedy aj cela je sirsia nez
>ostatne.

Neni mi jasne, proc chcete kreslit caru o sirce mensi nez 1 pixel
vystupniho zarizeni. Ale hlavne, jak stanovujete odstup car? Zde
musite brat jiz pri kresleni v uvahu rastr vystupniho zarizeni.
V obrazku totiz vzniknou dva rastry (prvni vytvorite svoji kresbou a
druhy udela vystupni zarizeni), takze je nutne zabranit jejich
interferenci. To se da udelat jedine tak, ze hustota vystupniho
rastru (dpi) bude celistvym nasobkem vaseho rastru (lpi). Volte tedy
odstup car z rady: 150 lpi; 75 lpi; 60 lpi; 50 lpi atd. To vyhovi
jak pro tisk na 300dpi, tak i na 600dpi tiskarne.

Pokud se pouziji ke kresleni opakovanych sikmych car (srafovani)
LaTeXovske fonty (napr. line10 atd.), vyvstava zde pozadavek na
metriku fontu, ktera by musela byt velmi presne spocitana s ohledem
na rastr vystupniho zarizeni. O tomto pochybuji, protoze jsem se sam
setkal s tim, ze algoritmus skladani sikmych car z fontu v prostredi
picture neni prilis stastny.

Zaver je tedy ten, ze vytvareni vlastnich rastru je vzdy zalezitost
"device dependent", a takto je k ni treba pristupovat, chceme-li se
vyvarovat neprijemnych zklamani.

Antonin Strejc

J  Ing. Antonin Strejc    (strejc at vc.cvut.cz)   Phone: +42-2-24352938
L  Czech Technical University in Prague              Computing Centre
L  Czech Republic                            Zikova 4, 166 35 Praha 6