raster

Ladislav Bitto geoflabi at savba.sk
Tue Mar 4 08:45:19 CET 1997

Dobry den Texisti,

som navyknuty obrazky vyrabat programovo (tukat stale to iste do GRAPHER-u a
podobnych produtov nie je pre mna). Mam uz rychlu masinu, tak som si povedal,
ze spojim graficky vystup z FORTRAN-u (stale ma najrychlejsi kod) s LaTeX-om.
Stalo ma to trochu casu a nervov, ale s vysledkom som velmi spokojny. Vytvoril
som si vlastnu kniznicu podprogramov, kde sa "TeX-ovsky" zapisuje do grafickeho
formatu FORTRAN-u. Takze na vytvaranie obrazkov uz mozem vyuzit velku silu a
pekne fonty TeX-u. Mozem pisat vodorovne, zvisle (90, 270 stupnov) bez
problemov, lebo LaTeX umoznuje aj "krkolomne popisy". Navyse takto
vyrobene obrazky pekne ladia s textom, lebo ten tiez pisem v LaTeX-u. Dovtedy
som sa hrabal vo vystupoch kym som nedocielil aj to, aby mi nespadol ani
FORTRAN -ovsky prehliadac obrazkov, takze pri ladeni mozem aj to pozriet.

Ked som to vsetko mal, tak ma uz len skrelo to "rastrovanie". Nechcelo sa mi
verit, ze to nie je osetrene, ale na nic som neprisiel. Proste, ked kreslim
dajme tomu 100 ciar tensou ciarou, nez je hrubka jedneho rastra (pri 300dpi je
to ak sa nemylim 0.00846667cm), tak na vystupe boli 3-4 ciary dve rastre
siroke! A to je velmi zle. Alebo, ked kreslime sikmu ciaru. Niekedy do polovice
je jeden raster siroka a vyssie dva rastre. Niekedy aj cela je sirsia nez
ostatne. Toto robi emlines. Pozrel som sa aj na prikazy typu (hoci tie
nepotrebujem): \put(0,0){line(1,0){5}}
Pri vodorovnych a zvislych je to ok, ale pri sikmych robi nieco podobne ako
emlines!  Podobne pracuje aj pri hrubsich ciarach, kde niektore su este
hrubsie. Ale tuto "vlastnost" som zbadal aj pri GRAPHER, DRAWPERFECT...

Osetril som si to jednoducho tak, ze som si to sam "vyrastroval" v tom
konvertore, ktory mi prekoduje FORTRAN -ovsku grafiku (aj s LaTeX-ovymi
sekvenciami). No a pomohlo to pri vodorovnych a zvislych ciarach a na moje
prekpvapenie aj pri sikmych (tam som to necakal).

Ked niekto docital az sem, zaujimalo by ma, ci to predsa nie je osetrene.
Tukat par bodov rucne "vyrastrovane", moze byt pre niekoho dost neprijemne.

Zdravi
                       Ladislav Bitto
                       Geofyzikalny ustav SAV
                       842 28 Bratislava            e-mail: geoflabi at savba.sk