\it versus \sl (was Re: psani indexu)

Anton Surda fyzisurd at savba.sk
Thu Jun 12 18:39:27 CEST 1997

> Word ma spoustu jinych omezeni nez zdanlivou neexistenci fontu. Pokud
> zmenite tiskarnu, cely text se rozhazi a musite dokument znovu
> preformatovat. Pokud mate PS tiskarnu od HP, dostanete zdarma truetype
> verzi standardnich PS fontu, kde jsou skutecne \it.

> To je zcela nesmyslna argumentace. Chcete tim snad rici, ze seriozni
> vedecka publikace *nesmi* byt krasne vysazena? Podivejte se do jakekoliv
> seriozni publikace, ktera se tyka predavani komunikaci, at uz jde o
> vytvarne umeni, literaturu nebo vedeckou praci. Forma sdeleni vzdy
> [...]

Nie, chcem tym povedat, ze kazda publikacia *musi* byt krasne vysadzana
a preto nemozeme pouzivat rovnake fonty na vedecky clanok a svadobne
oznamenie. Ja si jednoducho myslim, ze {\sl 2} lepsie "podporuje obsah"
vedeckej publikacie ako {\it 2}.

V tejto diskusii sa stale operuje normami, pravidlami pravopisu. Porovnavat
striktne pravidla pravopisu s pomerne volnymi pravidlami sadzby je uplne
zavadzajuce. Neviem cim to je, snad nadmernym rozsirenim Latexu, ktory
vnucuje pohodlnym ludom predstavy krasy pana Lamporta a unifikuje takmer
vsetky dokumenty alebo nasa vychova k discipline v nedavnej minulosti, ze
sa tak tuzime do bodky drzat nejakych noriem. Neodporucam p. Strejcovi ani
nahliadnut do Journal of Physics, bol by to prenho otras, v zozname
literatury sa nepouziva vobec interpunkcia - zrejme v uplnom rozpore so
vsetkymi normami a pravidlami, ktorych sa tak snazi drzat. Samozrejme musime
vychadzat s tradicie, ale treba ju rozvijat a niekedy k dosiahnutiu efektu, ju
aj uplne popriet. Kazdy casopis, by si mal urcit nejake, castokrat pomerne
volne, pravidla, ktore by mali pomoct pri citatelnosti textu. V klasickej
fyzike je velmi uzitocne zaviest rozlisovanie medzi vektormi a maticami,
lebo tu je to dobra pomocka pre rychlu orientaciu v texte. V oblasti
vektorovych priestorov zrejme nie.

{\it 2} by som pisal pre p. Strejca nie preto, ze tomu rozumie, tu niet comu
rozumiet, p. Strejc si jednoducho nieco precital a je na to hrdy. Pisal by
som to tak, lebo sa mu to tak paci. V inych pripadoch by som, v stalej snahe
dodrzovat tradicie a podla moznosti co najviac pravidiel vytvorenych nasimi
predkami, pisal {\sl 2}, lebo konzumentom mojej produkcie sa to paci prave
tak. Vkus publika rozhodne treba pozitivne ovplyvnovat, ale nesmie sa to
robit tak agresivne ako sa tu s tym casto stretavame. Ak by som bol taky
vyvrhel, ako ma vykresluje p. Strejc, asi by som by som Tex uz davno nechal
tak.

Myslim, ze Latex zvazuje fantaziu. Priemerny uzivatel, ak chce odniekial
vyhodit bodku, musi, ako sme casto svedkami usporiadat malu vedecku
konferenciu. Ak chce vytvarat krasnu sadzbu, idealnu pre dany ucel, ako to tu
casto citame, musi byt expert v plainTexu. Preco potom nezostat pri nom?
Latex je jedna krasna norma, ktoru tak vacsina z nas miluje.

Porovnajte si krasne knihy p. Olsaka a tie rozne uvody do Latexu, ktore su
vsetky na jedno brdo. (Samozrejme sa vsetko da spravit aj v Latexu, ale len
za vyssie uvedenych predpokladov.)

Vzdy som lutoval odvazlivcov, ktory sa opytali na riedenu sadzbu, kolko
nadavok sa im dostalo. Iste, je to pozostatok pisania na pisacom stroji,
podobne ako \vec (ktory tu niekto navrhoval) pozostatok rucneho vpisovania
sipiek do rukopisu. Treba to vsak riesit postupnym vyvojom, ovplyvnovanim
vkusu ludi a nie stalym mavanim normami.

Ovsem najspolahlivejsie, by bolo naucit pravidlam spravnej sadzby panov z
Microsoftu.

Zdravi

Anton Surda