psani indexu

Jan Serak xserak at informatics.muni.cz
Wed Jun 11 07:15:03 CEST 1997

>  Tieto principy sa vsak spravidla nedodrzuju, nie su
> ani v slovenskej norme a zrejme ani v norme EU. Pri vzniku normy o
> matematickom zapise vo fyzike som napisal rozsiahle pripomienky, na ktore
> samozrejme nikto ani nereagoval, nieto este aspon nieco z nich akceptoval.
>
> V klasickej fyzike a fyzike poli navrhujem vektory (vsetko co ma jeden
> index) pisat polotucnou kurzivou, tenzory, matice atd. (a k nim aj prislusne
> operatory) stojatym polotucnym pismom. Zlozky tenzorov a vektorov obycajnou
Normy jsou nekdy dobra vec, ale nekdy zivot spise komplikuji. Podobna norma
asi ani nemuze vzniknout, protoze neshody budou  uz pri samotnem zapisu
vektoru (vy preferujete polotucny zapis, ja - a nejsem sam - zase $\vec{a}$,
pripadne i obycejne $a$ (je-li nekde definovano $a\in V$, kde $V$ je vekt.
prostor, co jineho nez vektor by to melo byt)), podobne u matic (ja jsem
pro $A$ - jak by se podle Vas oznacil vektorovy prostor vsech matic typu
$(m,n)$?).

Mimo to: pripustime-li existence takove normy, pak to bude neuveritelne
tlusta kniha (pokud vim, AMS se o neco takoveho pokousela a podivejte se
jakou zaplavu fontu si vymysleli pro AMS\TeX; nevim, jak presne dopadli,
ale ty fonty jsou mozna jediny pozitivni vysledek jejich snazeni), kterou
by clovek musel mit pro cteni nejakeho textu s matematikou. Pritom v kazdem
textu by se dalo smysluplne pouzit jen zlomku konvenci z teto normy.

Podle mne je lepsim resenim na zacatku textu, v apendixu nebo vzdy pri
zavedeni noveho symbolu uvest vysvetleni.

Mel bych se vsak priznat, ze jsem v zivote nepsal fyzikalni text a posledni
"fyzikalni" text jsem cetl jeste na gymnaziu. Me zavery vyplyvaji ze zkusenosti
se sazbou "matematicke" matematiky.

> Tex je v porovnani s Wordom atd. uzasny, ze rozlisuje italics a slanted.
> Zial, u ludi pokazenych Wordom vzbudzuju italikove cislice hrozu, preto som
> si vsetky zaktivnil v definicii \it a vymenil a za tie z fontu cssl.
> Momentalne mam uz aj ja pocit, ze je to lepsie.
> (Samozrejme len po \it a nie normalne cislice v matematickom mode.)
Nevim, ale Word (a vubec M$ Win) prece nema italics, nybrz slanted interne
prekrteny na italics ;-)

--
					J. S.

Mgr. Jan Serak				e-mail: xserak at informatics.muni.cz