psani indexu

Anton Surda fyzisurd at savba.sk
Tue Jun 10 18:13:30 CEST 1997

> Dobry den.
> Rad bych mel jasno v otazce psani indexu. Tedy: jsou nejaka typograficka
> pravidla ci zvyklosti pro to, kdy se maji psat indexy jako \mathit a kdy
> jako \rm? Uvedu nektere priklady toho jak to citim- ale nejsem si jisty zda
> je to spravne. Pisu:
> $x_{\rm max}$ (zkratka za slovo maximum)
> $T_c$ (kriticka teplota; nemelo by tam byt {\rm c}?)
> $k_{\rm B}$ (Boltzmannova konstanta)
> ... kazdy si jiste predstavi spoustu dalsich prikladu.
>         Diky predem za odpovedi.

Snazim sa presadzobat zasadu, ze kurzivou piseme symboly, ktore mozu
oznacovat viacero veci, napr. cisel, funkcii a pod. Pokial ma symbol jediny
vyznam mal by sa pisat stojato: skratky, jedine cislo (e, imaginarnu
jednotku i, Boltzmannovu konstantu $\rm k_B$, plynovu konstantu R),
funkcie (cos, exp, log), operatory (rot, div), fyzikalne rozmery, diferencial,
premennu oznacenu viacerymi pismenami (zlozvyk z Fortranu, ale i Reynoldsovo
cislo Re), aby bolo jasne,
ze sa nejedna o sucin, a to vsetko vcitane greckych pismen, naco som si aj
vyrovnal font cmmi (napriklad mikrometer). Na druhej strane som si vymenil
v Texu velke grecke pismena s fontu csr na sikme z cmmi ak oznacuju
nejaku blizsie nespecifikovanu funkciu (\Gamma funkcia by mala byt stojata).
 Tieto principy sa vsak spravidla nedodrzuju, nie su
ani v slovenskej norme a zrejme ani v norme EU. Pri vzniku normy o
matematickom zapise vo fyzike som napisal rozsiahle pripomienky, na ktore
samozrejme nikto ani nereagoval, nieto este aspon nieco z nich akceptoval.

V klasickej fyzike a fyzike poli navrhujem vektory (vsetko co ma jeden
index) pisat polotucnou kurzivou, tenzory, matice atd. (a k nim aj prislusne
operatory) stojatym polotucnym pismom. Zlozky tenzorov a vektorov obycajnou
kurzivou. V menej tradicnych disciplinach asi tazko zavadzat nejake
pravidla.

Vsetko ma vsak svoje hranice a \partial som sa zatial neodvazil vyrovnat.

To vsetko by malo platit a pri indexoch.

Tex nuti pisat pohodlneho cloveka matematiku kurzivou, preto je dobre si v
clankoch, kde vacsina indexov je stojatych si predefinovat _ ^, aby
produkovali stojate indexy.

Tex je v porovnani s Wordom atd. uzasny, ze rozlisuje italics a slanted.
Zial, u ludi pokazenych Wordom vzbudzuju italikove cislice hrozu, preto som
si vsetky zaktivnil v definicii \it a vymenil a za tie z fontu cssl.
Momentalne mam uz aj ja pocit, ze je to lepsie.
(Samozrejme len po \it a nie normalne cislice v matematickom mode.)

Potom ako sa nam podarilo vytvirit system v uvodzovkach mozno sa podari aj
vo fyzikalnej matematike.

Srdecne zdravi

Anton Surda