CS fonty, csinch, paragraf

Michal Kubecek kubecek at karlin.mff.cuni.cz
Thu Jul 24 00:37:23 CEST 1997

> Myslim, ze uzivatele cs-fontu jeste nejake zmeny snesou. Proto
> nezverejnuju upravene fonty, ale obracim se na misto nejkompetentnejsi.
> Zatim nikdo stav cs-fontu za definitivni neprohlasil. Cs-fonty jsou tak

Bohuzel, ale byl bych pro. Ceho se desim, a proti cemu bych se
snazil vehementne bojovat, je predstava, ze dneska pridame do
CS-fontu paragraf, za mesic si nekdo vzpomene na copyright,
v zari R v krouzku, ... a do roka tu mame dvanact novych verzi
CS-fontu (v lepsim pripade linearne usporadanych inkluzi) a ke
kazdemu dokumentu bude potreba pridat upozorneni, ze jsou potreba
fonty z 11.10.1997.
  V krajnim pripade bych byl i ochoten souhlasit s rozsirenim
CS-fontu, pokud me nekdo presvedci, ze to opravdu bude jen jednou
a ze duvody jsou opravdu dulezite. Zatim ale myslim, ze duvod,
ze nekdo je liny na zacatek dokumentu (nebo do svych univerzalnich
maker) napsat 26 znaku, neni dostatecny.

> [Vynechavam diskusi o kodovani v op. syst. Microsoft vs. Unix.] Kdo ma
> chut hrat si s aktivnimi pismenky a nekolikerym prekodovanim, necht
> pouziva LaTeX. Znate operacni system, ktery pracuje primo v kodovani
> dohodnutem v Corku?

Trochu mateni pojmu... Operacni system zadne kodovani nepouziva
a implementovat by to asi nebyl problem v zadnem.

> LaTeX ma problemy predevsim proto, ze se dvakrat rocne meni. Je sice
> hezke ze umi dokument prekodavat, ale kdyz nelze jednoduse rici, ze si
> zadne prekodovani nepreji, protoze pracuji primo v kodovani OS, tak ma
> problemy.

LaTeX vs. plain, vi vs. emacs, NT vs. linux, Sparta a Slavie,
katolici a protestanti... nechcete uz toho, lidi, nechat?

> To musim uznat.	Rovnez tak by se ale dalo spekulovat se znakem promile
> (at uz \primile ci primo znak 8D hex.) nebo s francouskymi uvozovkami.

To prave vubec nechapu, proc tam vlastne tyhle znaky jsou.

> Stejne bych doporucoval, aby se dokument pred odeslanim prelozil
> neCS-formatem, nebo jeste lepe formatem prijemce. Ono tech veci se muze
> zmenit vice, napr. deleni slov, \frenchspacing, ...

V tomhle smeru uz jsem skeptik. S predstavou, ze by se mi
nekdy podarilo nalamat stare Zpravodaje tak, aby vypadaly
tak, jako na papire, se uz pomalu ale jiste loucim.

> Ono lze v TCP tabulkach rici, ze se ma znak s danym kodem interpretovat
> jako makro?

Jiste, viz. dokumentaci, nebo si prohledni 850_tex.tcp. Otazka ale
je, jestli je to moudre, protoze stejna makra
se mohou chovat ruzne podle toho, jak (a jestli) je dokument definuje
(zvlast, kdyz nektere hojne rozsirene formaty predefinovavaji
i primitivy (:-), prosim nereagovat (nebo aspon ne do listu))).

> Myslim, ze je to vic nez troska. On by se ten paragraf choval stejne
> jako text okolo (\it, \bf, scaled, ...).

To by urcite vyhoda byla. Otazka je, jestli to stoji za ty
komplikace. Kvuli jednomu znaku urcite ne.

> Wagnerovi, vzhledem k male velikosti cs-fontu, nebyl by problem nejakou
> dobu prenaaset dokumenty i s cs-fonty.

Jen to ne...

> Samozrejme by bylo zadouci spojit toto rozsireni pripadne jeste s
> jinymi, nejlepe zaverecnymi, zmenami v csfontech.

Za techto podminek bych nebyl uplne proti. Jenom si porad
myslim, ze se pak stejne najde nekdo, kdo se bude vehementne
dozadovat dalsiho znaku. Leda ze by se zaplnily vsechny
pozice ve fontu. Nebylo by pak ale lepsi vytvorit pro tyto
ucely novy font (vcetne ti, bx, sl, tt, ss variant)? Prinos
by to asi byl, nasel by se ale nekdo, kdo by to byl schopen
a ochoten udelat? IMHO asi sotva.

Koneckoncu, z hlediska metodiky mi neni jasne, proc zrovna
CS-font? V anglicky psanych textech je prece potreba psani
paragrafu stejna a problemy s nim taky. To prece neni nic
specificky ceskeho.

                                               Michal Kubecek