CS fonty, csinch, paragraf

Zdenek Wagner - Ustav chemickych procesu AV wagner at cesnet.cz
Thu Jul 24 15:50:45 CEST 1997

On Thu, 24 Jul 1997, Michal Kubecek wrote:

> [...]
Kdyz Petr Olsak pripravoval knihu Typograficky system TeX a ja jsem si
pohraval s rozsirenym kodovanim pro PS fonty, nalehal na me, abych
kodovani vymyslel co nejdrive, protoze by to v knize chtel mit a mela by
to jiz byt konecna verze. dohodli jsme se tedy na kodovacich vektorech.
Mel jsem pocit, ze takto bylo domluveno definitivni kodovani, i kdyz
oficialni zpravu jsem nevidel.

Uzivatelum cs-fontu znak navic nebude vadit, krome toho, ze je budou muset
preinstalovat (tj. nakopirovat *.tfm, *.mf, smazat stare *.pk a
pregenerovat formaty). Co ale ti, kteri cs-fonty nemaji, a budou dostavat
netexovatelne dokumenty s neznamymi znaky?

> [...]
> fonty z 11.10.1997.
>   V krajnim pripade bych byl i ochoten souhlasit s rozsirenim
> CS-fontu, pokud me nekdo presvedci, ze to opravdu bude jen jednou
> a ze duvody jsou opravdu dulezite. Zatim ale myslim, ze duvod,
> ze nekdo je liny na zacatek dokumentu (nebo do svych univerzalnich
> maker) napsat 26 znaku, neni dostatecny.

> Trochu mateni pojmu... Operacni system zadne kodovani nepouziva
> a implementovat by to asi nebyl problem v zadnem.

> LaTeX vs. plain, vi vs. emacs, NT vs. linux, Sparta a Slavie,
> katolici a protestanti... nechcete uz toho, lidi, nechat?

Problemy nema LaTeX, ale pouze cslatex. Pokud budete pouzivat standardni
LaTeX2e bez kodovani IL2, nemusite se o nic starat a vsechno bude chodit.

> To prave vubec nechapu, proc tam vlastne tyhle znaky jsou.

Obcas se takove znaky potrebuji, ale mate pravdu, ze to muze zpusobit
nekomu potize.

> V tomhle smeru uz jsem skeptik. S predstavou, ze by se mi
> nekdy podarilo nalamat stare Zpravodaje tak, aby vypadaly
> tak, jako na papire, se uz pomalu ale jiste loucim.

To jsou dve ruzne veci. Pokud do cs-fontu pridate nejaky znak a pak
prislusny *.tex zpracujete na instalaci s cm-fonty, najdete v logu
"Missing character". na obrazovku se ale nevypise nic, takze nic netusici
uzivatel si soubor vytiskne a nebude tam mit ani jeden paragraf. V pripade
\frenchspacing nebo jinych \patterns se sice dokument zlomi jinak, ale
bude viditelny.

> Jiste, viz. dokumentaci, nebo si prohledni 850_tex.tcp. Otazka ale
> je, jestli je to moudre, protoze stejna makra
> se mohou chovat ruzne podle toho, jak (a jestli) je dokument definuje
> (zvlast, kdyz nektere hojne rozsirene formaty predefinovavaji
> i primitivy (:-), prosim nereagovat (nebo aspon ne do listu))).

Ma to sve problemy, napriklad pak nefunguje spravne verbatim a tabbing

> To by urcite vyhoda byla. Otazka je, jestli to stoji za ty
> komplikace. Kvuli jednomu znaku urcite ne.

> Jen to ne...

Pak byste z kazdeho uzivatele musel udelat experta, ktery vi, kam dat
*.tfm, kam patri *.mf, zda a jak ma vygenerovat nove formaty (a zda v
sitove instalaci na to ma vubec pravo) nebo zda jsou vlastne jeho jiz
instalovane fonty spravne... Kam pak prijde Vase snaha o priblizeni TeXu
obycejnym lidem???

> Za techto podminek bych nebyl uplne proti. Jenom si porad
> myslim, ze se pak stejne najde nekdo, kdo se bude vehementne
> dozadovat dalsiho znaku. Leda ze by se zaplnily vsechny
> pozice ve fontu. Nebylo by pak ale lepsi vytvorit pro tyto
> ucely novy font (vcetne ti, bx, sl, tt, ss variant)? Prinos
> by to asi byl, nasel by se ale nekdo, kdo by to byl schopen
> a ochoten udelat? IMHO asi sotva.
>
> Koneckoncu, z hlediska metodiky mi neni jasne, proc zrovna
> CS-font? V anglicky psanych textech je prece potreba psani
> paragrafu stejna a problemy s nim taky. To prece neni nic
> [...]

                              Zdenek Wagner______/

E-mail                        mailto:wagner at mbox.cesnet.cz

WWW Home Page                 http://www.icpf.cas.cz/wagner/