CS fonty, csinch, paragraf

Zdenek Wagner - Ustav chemickych procesu AV wagner at cesnet.cz
Tue Jul 22 10:06:33 CEST 1997

On Tue, 22 Jul 1997, Hans GINZEL wrote:

> Dobry den.
>
> Pokud mail dojde dvakrat, tak se omlouvam. Mel jsem nejake problemy s
> Firewallem.

> Podle me stoji. Zvlast, kdyz uz ten paragraf ma nejen sve misto v
> kodovanich, ale i na ceske klavesnici.

Chcete dalsi nekompatibilitu? Kodovani cs-fontu je ceskou specialitou.
Vsechny problemy, ktere ma dvakrat rocne cslatex, jsou zpusobeny prave
snahou o pouziti cs-fontu. Predstavte si ale jinou situaci. Nejaky
uzivatel se nauci pouzivat primo paragraf na sve klavesnici a bude
pouzivat cs-fonty. Pak jednou napise nejaky text anglicky, pouzije tam
znak pro paragraf a odesle svuj text do sveta. Zahranicni uzivatel pak
bude prekvapen, protoze v cm-fontech se mu paragraf neobjevi.

Pokud si nekdo udela upraveny font pro sve vlastni potreby, nemuzeme nic
namitat (sam jsem si udelal radu soukromych nestandardnich fontu pro
specialni pouziti), nicmene nesouhlasim s tim, aby se podobne upravy bezne
sirili mezi obycejne uzivatele, ktere to spise zmate.

> Pokud pisi matematicky text a predpokladam vyskyt vzorcu v nadpisech,
> zavolam v definici makra, sazejici nadpis, nejake elegantni makro, napr.
> TBN 174, ktere zameni fonty i v matematickych rodinach. Pro $\Bbb R$
> tucnou verzi neznam, ale umim to treba zvetsit.

LaTeX2e to dela automaticky.

> Ja vsak chci priblizit TeX i prostym uzivatelem. Pripada mi dost
> nesikovne, aby se muj spolubydlici, pravnik, ucil, ve sve rozsahle
> diplomove praci, ktera obsahuje spoustu paragrafu, ale zadny
> matematicky znak, zachazet specialne se znakem, ktery ma sve misto jak
> na klavesnici, tak v kodovani. [Prace samozrejme obsahuje cislice,
> znamenka, zavorky, procento.] Uznavam, ze prime pouzivani paragrafu ve
> zdrojovem textu, lze obejit pomoci \catcode`\...=\active \def...{\S};
> kde se tri tecky nahradi znakem paragraf podle daneho kodovani.

V emTeXu to lze resit i v TCP.

                              Zdenek Wagner______/

E-mail                        mailto:wagner at mbox.cesnet.cz

WWW Home Page                 http://www.icpf.cas.cz/wagner/