CS fonty, csinch, paragraf

Hans GINZEL Hans at kolej.mff.cuni.cz
Tue Jul 22 09:31:43 CEST 1997

Dobry den.

Pokud mail dojde dvakrat, tak se omlouvam. Mel jsem nejake problemy s
Firewallem.

M. Kubecek and Z. Wagner wrote

> To je specialita fontu csinch, podobne cminch neobsahuje nic nez
> velka pismena a cislice. V takoem pripade nezbyva nez najit
> nekoho (treba sebe), kdo by to dokreslil. Nebo pouzit jiny font
> (treba csssdc).
>
> Asi by se ty akcenty mely dodelat, ...
Ano. Prosim toho dobrodince, ktery do csinch pridal hacky a carky, aby
dodelal i ostatni akcentovana pismena, popr. samotne akcenty. Ja jsem si
zatim bohuzel s METAFONTem moc nehral. Ani nemam zadne znalosti o pismu.

> muzete vse udelat treba zvetsenym cmr ci cmss.
Dekuji Michalovi Kubeckovi. Fonty csssbx a csssdx se na takovou vec
dobre hodi.

> Takovych znaku by se nasla spousta (copyright, R v krouzku, ...)
> a vsechny by se do zakladniho textoveho fontu stejne nevesly.
> Otazka je, jestli by nestalo za to, vyuzit volne pozice v CS fontech
> pro takove "uzitecne" znaky.
Podle me stoji. Zvlast, kdyz uz ten paragraf ma nejen sve misto v
kodovanich, ale i na ceske klavesnici.
> Co na to ostatni?

>   Argumentace pouzitim v nadpisech neni uplne presvedciva - uz
> jsem videl nekolikrat ve skriptech v (boldface) nadpise treba
> $L^p$ nebo $\Bbb R^n$ a taky to nevypada pekne.
Pokud pisi matematicky text a predpokladam vyskyt vzorcu v nadpisech,
zavolam v definici makra, sazejici nadpis, nejake elegantni makro, napr.
TBN 174, ktere zameni fonty i v matematickych rodinach. Pro $\Bbb R$
tucnou verzi neznam, ale umim to treba zvetsit.

Ja vsak chci priblizit TeX i prostym uzivatelem. Pripada mi dost
nesikovne, aby se muj spolubydlici, pravnik, ucil, ve sve rozsahle
diplomove praci, ktera obsahuje spoustu paragrafu, ale zadny
matematicky znak, zachazet specialne se znakem, ktery ma sve misto jak
na klavesnici, tak v kodovani. [Prace samozrejme obsahuje cislice,
znamenka, zavorky, procento.] Uznavam, ze prime pouzivani paragrafu ve
zdrojovem textu, lze obejit pomoci \catcode`\...=\active \def...{\S};
kde se tri tecky nahradi znakem paragraf podle daneho kodovani.

> Paragraf dostanete (alespon v LaTeXu) pomoci \S.
Makro \S se rozexpanduje (alespon v Plainu) na
   \leavevmode \hbox{$\mathsurround0pt \mathchar"278$}
neboli na znak 78 hex. z druhe rodiny, tedy z fontu cmsy.
> Tak je to definovano v originalnich cm-fontech
Ne! Makro \S je definovano ve formatu Plain a dalsich. Definice makra
nema s obsahem fontu skoro nic spolecneho.
> (kde je vice podobnych nekompatibilit) a cs-fonty
> jsou vytvareny jako konzervativni rozsireni.
Tim, ze pridam znak do cs fontu, preci neporusim konzervativnost
rozsireni! Stale bude cs nadmnozinou cm fontu. Nejen nadmnozinou, navic
bude, narozdil od ec-fontu, zachovano usporadani.

> Jedinou rozumnou zmenou je prechod na kodovani T1,
> tj. na ec-fonty, a nebo se smirit s pouzivanim \S.
Na ec-fonty ani LaTeX prejit rozhodne nehodlam. A uz vubec to nepovazuji
za rozumnou, natoz jedinou, moznost.

                                     Hans GINZEL