CS fonty, csinch

Michal Kubecek kubecek at karlin.mff.cuni.cz
Mon Jul 14 22:06:50 CEST 1997

> Problem je ale jinde. Ve fontu csinch chybeji akcentovana pismenka.
> Konkretne \"A\"E\"O\"U \v L \'L\'R \^O \acent23U. Rovnez nejsou k
> dispozici samotne akcenty. Doufam, ze nenamitnete, ze nemam cestovat "za
> hranice csfontu".

To je specialita fontu csinch, podobne cminch neobsahuje nic nez
velka pismena a cislice. V takoem pripade nezbyva nez najit
nekoho (treba sebe), kdo by to dokreslil. Nebo pouzit jiny font
(treba csssdc).

> Nestalo by take za to, rozsirit csfonty o znak paragraf? Myslim, ze
> paragraf je normalni znak, ktery by se mel menit s tim, jak se meni
> font.

Takovych znaku by se nasla spousta (copyright, R v krouzku, ...)
a vsechny by se do zakladniho textoveho fontu stejne nevesly.
Otazka je, jestli by nestalo za to, vyuzit volne pozice v CS fontech
pro takove "uzitecne" znaky. V tom pripade by bylo nutne se hromadne
dohodnout na tom, ktere by to mely byt. Jinak hrozi, ze by se po
CR+SR potulovaly desitky ruznych verzi CS fontu, ktere by v lepsim
pripade byly usporadany inkluzi, v horsim ani to ne. Co na to ostatni?
  Argumentace pouzitim v nadpisech neni uplne presvedciva - uz
jsem videl nekolikrat ve skriptech v (boldface) nadpise treba
$L^p$ nebo $\Bbb R^n$ a taky to nevypada pekne. V nadpise nebo
citaci se muze vyskytnout temer cokoli.
  To mi pripomina jednu moji davnou myslenku, ktera neni uplne
zavrzenihodna. Mnoha ceskym matematikum se nelibi uhlove zavorky
ve standardnich TeXovych fontech (\langle, \rangle), protoze jsou
prilis otevrene. Nekteri jdou tak daleko, ze misto nich radeji
pouzivaji mensitko a vetsitko (v lepsim pripade aspon \left<,
\right>), coz vypada otresne. Nestalo by za to vytvorit font
ceskych matematickych symbolu, kde by byly normalni uhlove zavorky
a dalsi symboly, ktere podle ceskych tradic vypadaji jinak
(treba ne tak vysoky znak podmnoziny, uzsi dvojite sipky apod.)?
Na ty uhlove zavorky bych si jeste troufl, ale slozitejsi znaky
by chtely nekoho se smyslem pro estetiku.

> znak, vidim v tom, ze se proste do textovych fontu nevesel. Vite nekdo,
> jaky vyznam ma paragraf v matematice? Ci ve fyzice?

Nevim o zadnem. Stejne jako u odrazky nebo znacek barev bridgeovych
karet. Recka pismena taky puvodne slouzila jinemu ucelu nez
k oznacovani promennych. Duvod je skutecne ten, ze se tam nevesel.

                                                     Michal Kubecek