Stop fundamentalismu

Antonin Strejc STREJC at vc.cvut.cz
Wed Jul 30 10:58:14 CEST 1997

Jan Serak pise:
>Panove,
>        zacinam mit pocit, ze pokud vse bude pokracovat podobnym smerem
>a podobnym tempem, muzeme se dockat prolevani krve podobne jako v jinych
>fundamentalismem nasycenych krajich sveta. A proto hlasam:
>Fundamentaliste vsech zemi, vyznani, pohlavi, barvy pleti, zajmu a
>zamereni, jdete! Vy ostatni, pro ktere neni fundamentalismus programem a
>(jedinou) zivotni naplni, nenechte se k podobnym putkam strhnout =>
>bdete!

Ano, souhlasim a podepisuji se pod tuto vyzvu.

>Pratele,
>
>        je fajn vymenovat si rady typu howto. Ale zkuste k nim
>pribalovat mene vasne. Prece jen v diskusni skupine tohoto typu nema co
>delat, zvlaste jedna-li se o (podle meho nazoru) zabomysi spory typu "je
>lepsi v C-cku psat while(neco)... nebo for(;neco;)..."

Nepatrim k LaTeXfundamentalistum a ani jsem svou reakci nezamyslel
jako protiuder, aby se snad nejake skore vyrovnalo. Ne. Ale reagovat
jsem musel. Dokonce si dovolim tvrdit, ze jsem pritom vubec
nepocitoval nutkani pana Olsaka skrtit, natoz pak prolevat krev.

Reagovat jsem musel, protoze mi vadi, kdyz se mezi lidi siri bludy,
ktere mohou zpusobit mezi potencialnimi LaTeXisty (ktere ja pocitam
za plnohodnotne cleny sirsi obce uzivatelu TeXu) apriorni odpor
k LaTeXu. A protoze to treba nejsou lide se sklony k programovani
a plain pro ne tedy nepripada v uvahu, je mozne, ze rozejdou-li se
(diky clanku) s LaTeXem, rozejdou se tim padem i se spolecenstvim
TeXistu. Takovy hypoteticky scenar je, podle me, v rozporu se
stanovami CSTUGu, kde se clenum uklada za povinnost neco zcela jine,
nez je publikovani clanku slouzicich k odrazovani lidi.

Druha vec je, zda bylo vhodne takovy clanek otisknout. Komu to
prospelo? Nikomu. Dovolim si hadat, ze ani autorovi. Je sice pravda,
ze clanek byl redakcne doplnen o ctyri poznamky pod carou, ktere se
snazi autorova tvrzeni vyvracet, presto vsak text, podle mne,
napacha dost skody.

Opravdu nechci horovat pro LaTeX, prosim, z toho me nepodezirejte.
Jen jsem presvedcen, ze existuje mnozina lidi, pro kterou ma
obrovsky vyznam. Vyberu z inkriminovaneho textu jednu vetu, ktera je
velmi poucna (str. 96, 2. odstavec): "50 % prispevku prislo ve Wordu
... 40 % v ruznych verzich LaTeXu ... poslednich 10 % prislo v plainu
nebo jako holy ASCII text." Prestoze nevime, jak pocetny byl vzorek
lidi v pripade citovaneho sborniku, dovolim si z vlastni zkusenosti
souhlasit, ze tak nejak to vetsinou byva. Opravdu vice lidi pouziva
LaTeX nez plain. Myslite, ze ma smysl jim vysvetlovat, aby toho
nechali a presli na plain? A kdyz uz se k takove agitaci nekdo
rozhodne, mel by pouzivat alespon fer argumenty a netvrdit, ze neco
nejde, kdyz to neni pravda. Jen proto jsem se v tomto pripade LaTeXu
musel zastat a zastal bych se samozrejme i plainu, kdyby nekdo o nem
prohlasoval nejake nepravdy.

S pozdravem
Antonin Strejc

>                S pozdravem
>                        Jan Serak

Ing. Antonin Strejc                            Phone: +420-2-24352938