Stop fundamentalismu

Jiri Osoba osoba at vyvoj.jablotron.cz
Wed Jul 30 12:22:21 CEST 1997

Vazeni, dovoluji si pripojit svuj skromny nazor.

Me osobne onen inkriminovany clanek ve Zpravodaji velmi zklamal, ani
ne tak svym obsahem (jsem plainista), ale tim, ze se tam vubec
vyskytl. Kdo za to nese zodpovednost nemohu soudit (zda je to p.
Olsak, ktery takovy clanek sice napsal, ale poslal ho k otisteni,
nebo redakce, ktera si neuvedomila vybusnost tohoto clanku, ci nekdo
jiny).

Skoro me napada parafraze na rozmisku mezi Pascalem a C kde jednim z
protagonistu byl ing. Pecinovsky ktery napsal clanek s nazvem "Proc
nemam rad Pascal". Reakci kohosi na to byl clanek "Proc nemam rad
pana Pecinovskeho". Skoro jsem mel chut napsat podobny - "Proc nemam
rad pana Olsaka", ale ja si ho nesmirne vazim (a krom toho to byl (a
vlastne stale je) muj ucitel TeXu) a tak to neudelam.

> Opravdu nechci horovat pro LaTeX, prosim, z toho me nepodezirejte.
> Jen jsem presvedcen, ze existuje mnozina lidi, pro kterou ma
> obrovsky vyznam. Vyberu z inkriminovaneho textu jednu vetu, ktera je
> velmi poucna (str. 96, 2. odstavec): "50 % prispevku prislo ve Wordu
> ... 40 % v ruznych verzich LaTeXu ... poslednich 10 % prislo v plainu
> nebo jako holy ASCII text." Prestoze nevime, jak pocetny byl vzorek

Tak tady k tomu bych mel jeden namet na zamysleni. To ze 50%
prizpevku je ve Wordu je tim, ze si spousta lidi mysli, ze neni na
svete nic lepsiho (a nebo ani nevi, ze je neco jineho).

Ze zbytku si nemyslim, ze LaTeXistu je 4x vice nez plainistu.
Domnivam se, ze plainista vi, co je LaTeX a jak to zhruba funguje.
Dale se obavam, ze vetsina LaTeXistu (tim myslim koncove uzivatele,
kteri jenom pisi) skoro netusi, ze je nejaky plain. A protoze se
jednalo o prispevky do jakehosi sborniku, pak plainistum bylo jasne,
ze se musi drzet nejakeho strukturovaneho standardu, protoze se budou
schazet prispevky od ruznych lidi a bude se to formatovat do
jednolite struktury. A protoze ve svete TeXu je prave na toto urcen
LaTeX, napsali svuj prispevek v LaTeXu, ackoliv jsou jinak plainisti,
t.j. sve dokumenty si formatuji v plainu. Ja osobne bych to tak taky
ucinil, abych tomu, kdo to bude po me formatovat, co nejvice usnadnil
praci.

Nekamenujte me, pokud jsem se nekoho zvlast dotkl.

Jiri Osoba.

Ing. Jiri Osoba, Jablotron Ltd., Strelecka 7, CZ  466 01 Jablonec n.N
Phone/Fax: +420-428-23862             mailto:osoba at vyvoj.jablotron.cz