Editory pro TeX

Tomas Davidek davidek at hp01.troja.mff.cuni.cz
Wed Aug 20 08:53:18 CEST 1997

On Tue, 19 Aug 1997, Peter Sedivy wrote:

> Dobry Den prajem !
>
> Odpovde, ktore doteraz prisli do tejto konferencie nesplnili moje nadeje,
> ze sa dozviem o nejakych editoroch aj pre UNIX.
> A teda pytam sa ja. Viete o niecom aj pre UNIX? {mam totiz tex a latex na
> unixe...}
> Odpovede typu "xedit, alebo joe" neakceptujem a odpovede typu "vi"
> akceptujem, ale hned kladiem aj protiotazku: "mate k tomu aj nejake
> rozumne makra?"
>
> 	Za vsetky rozumne odpovede vopred dakujem.
>
>    S pozdravom

Jak jiz v teto konferenci pred par dny nekdo zminil, pod Unixem (tyka se
samozrejme i Linuxu) je zdaleka nejlepsi emacs. Ma zabudovanou podporu
pro TeX/LaTeX (kompletaci prikazu, highlighting, a plno dalsich hezkych
veci), bez ohledu na typ psaneho zdrojoveho kodu umoznuje pouziti
klavesovych maker, sloupcove operace atd. Automaticky zachovava BACKUP
verzi (s priponou ~). Plny manual k emacsu sice obsahuje asi 500 stran,
ale pro zacatek urcite staci Emacs REference Card (dostupna napriklad v
CERNu na http://wwwcn.cern.ch .....). Emacs funguje jak radkovem, tak v
grafickem modu.
   Vi je sice rychly editor, ale myslim si ze na editaci delsich textu (a
zvlaste pak zdrojaku) neni vhodny. Za rychlost se zde plati ...
   Xedit jsem pouzil jen parkrat, nevim zda ma nejakou podporu pro
TeX/LaTeX. Potrebujete-li jednoduchy editor, ve kterem lze psat bez
nejakych "skopicin jako ve vi", zkuste pico, ale ten neumoznuje formatovat
text, pouziva se predevsim pro psani mailu (napr. ho pouziva pine).
Nektere zakladni funkce ma vsak podobne jako emacs.
   Pod Linuxem funguje jeste jakysi "zjednoduseny emacs" - editor jed. Jak
je to s podporou pro TeX/LateX, bohuzel nevim, nezkousel jsem.

Zdravi
           Tomas Davidek

 E-mail : davidek at hp01.troja.mff.cuni.cz
          (davidek at hp02.troja.mff.cuni.cz)