Stop fundamentalismu

Zdenek Wagner - Ustav chemickych procesu AV wagner at cesnet.cz
Thu Aug 14 16:24:51 CEST 1997

On Thu, 14 Aug 1997, Michal Kubecek wrote:

>   Jeste jinak: muzu bez problemu programovat v C++, aniz
> bych v zivote videl assembler. Ale vztah LaTeX/TeX neni
> zdaleka takovy jako C++/assembler. To je, prosim, presne
> jedna z myslenek clanku. Proc nikdo nepolemizuje s myslenkou,
> proc se vsichni obouvaji jen do formy? Byl bych radeji,
> pokud by se zastanci LaTeXu vyjadrili k teto otazce:
> je spravne ucit zacatecniky LaTeX a zamlcet jim, co je
> to TeX? Ja si myslim ze ne; Petr Olsak si mysli ze ne
> a napsal sve duvody. Pokud si myslite ze ano, napiste proc
> si to myslite a proc jsou jeho duvody spatne.

> [...]
Zalezi to na urovni, v jake bude clovek pracovat. Pro me ucely je
bezpodminecne nutne, aby dokumenty mely kontextove znackovani, tedy v
pripade knihy \chapter, \section, \subsection, atd. Netrvam na tom, ze se
makra musi jmenovat primo takto, ale musi byt v celem dokumentu (treba i
400 stran) jednotne. Kdyz pak dostanu z nakladatelstvi na stroji psany
rukopis knihy s tim, ze jej mam vysazet, predam papiry pisarce, ktera
vubec neumi programovat a tezko by se to ucila. Pokud by to mela prepsat v
plainu, musela by umet definovat makra, nebo by se musela smirit s tim, ze
si to nevytiskne. Pak by nemohla po sobe udelat korekturu a uz vubec by mi
neudelala obsah ani rejstrik. Pokud ma LaTeX, napise na zacatek
\documentclass{book} a muze psat. Vytisk je sice typograficky ohavny, ale
to pro ucely korektury vubec nevadi. Nez to napise, vymyslim si styl, do
preambule pridam \usepackage{mojekniha} nebo pri drasticnejsim odklonu od
Lamporta \documentclass{mojekniha} a vse se vysazi bez prace podle
pozadavku nakladatele ci jeho grafika. Toto vse zvladnou me pisarky po
dvouminutove instruktazi. Obavam se, ze v plainu by to nedokazaly.

Pokud je clovek sam tim, kdo ma udelat styl, pak by mel vedet, ze existuje
TeX. Pak bude muset vedet, co udelat s \tableofcontents, aby to vytisklo
obsah v pozadovanem tvaru, jak prinutit \chapter a \section, aby nazvy
kapitol vypadaly presne podle grafickeho navrhu, atd. Staci k tomu
predefinovat jen velmi malo maker, ale je nutno vedet, ktera makra to
jsou, a jak makro definovat, aby tisklo zvolenym pismem do zvoleneho mista
stranky. Neni to slozite a navody k tomu bude postupne prinaset LaTeXova
kucharka, ktera jiz zacala vychazet ve Zpravodaji.

Pokud chce ovsem nekdo psat vlastni dobre styly pro LaTeX, pak musi
prostudovat TeXbook. I v tom pripade ma stale pro nej LaTeX dost vyhod.
Prestoze jsem skutecne TeXbook prostudoval a umim psat makra s libovolne
oddelenymi parametry, stejne nehodlam LaTeX opustit.

Pokud jde o to, zda LaTeX vede uzivatele ke kontextovemu znackovani, stale
si myslim, ze ano. Samozrejme ani LaTeX zadny zpusob znackovani striktne
nevnucuje.

Podle zkusenosti s clanky do Zpravodaje musim Petra Olsaka pochvalit. Jeho
prispevky psane v plainu obsahuji definice typu

\def\nadpis#1\par{... definice ...}

coz nahradim

\def\nadpis#1{\section{#1}}

a diky dobre strukturovanosti je prevod jeho clanku do LaTeXu otazkou
spise sekund. S clanky psanymi v plainu jinymi uzivateli tak dobre
zkusenosti nemam -- hyri spustou \vskipu, \fontu a jinych primitivu i
maker, takze uprava do formatu Zpravodaje da dost prace. Na druhe strane
jsem pouzival ve Zpravodaji semestralni prace studentu Petra Olsaka. tyto
semestralni prace byly vetsinou (tedy ty pouzite) psany v LaTeXu a vzhled
byl zcela neslucitelny se Zpravodajem. Az na vyjimky stacilo vyhodit
preambuli, prepsat titul pomoci \begin{clanek} ... \end{clanek} a pridat
odpovidajici \input do hlavniho souboru, kde byl \usepackage{csbul}.
Priznavam vsak, ze jsem jiz videl tak prasacky napsanou knihu v LaTeXu, ze
bych to snad radeji sazel z ASCII souboru, protoze bych alespon ta stara
makra nemusel mazat a jen bych psal nova...

Chapu, ze jsou a budou uzivatele, kteri si radeji vse sami napisi v
plainu. Necht se ale rozhoduji podle rozumnych argumentu. Odmitam tvrzeni,
ze neco v LaTeXu nejde. Vzdyt LaTeX je postaven nad stejnymi primitivy
jako plain, takze kdyz to nejde v LaTeXu, nemuze to v principu jit ani v
plainu a musim pouzit zcela jiny software, treba PageMaker.

                              Zdenek Wagner______/

E-mail                        mailto:wagner at mbox.cesnet.cz

WWW Home Page                 http://www.icpf.cas.cz/wagner/