Stop fundamentalismu

Antonin Strejc STREJC at vc.cvut.cz
Wed Aug 13 13:36:38 CEST 1997

Karel Horak pise:

>Zatim jsem se teto zabomysi diskusi snazil vyhybat. Clanek se mi
>libil a az na par drobnosti ho povazuji za velmi seriozni vysvetleni,
>v cem LaTeX nikdy nemuze definitivne uspet. Nejak jsem ale dosud
>nepochopil, jestli toto je ta zminena spina hozena na LaTex (vzdyt uz
>podle autora je tim vinen samotny TeX), nebo co vlastne.

Je znama vec, ze existuji lide, kteri jednoduse LaTeX odmitaji. Jsou
to ti lide, kteri dokazi kouzlit s plainem, a proto je pro ne LaTeX
zbytecny. Do teto skupiny patri i Karel, je proto pochopitelne,
ze se mu clanek libi. At mi to Karel odpusti, ale o lidi z teto
skupiny mi vubec neslo. O ne strach nemam -- jejich TeXovska orientace
je jasna a pevna.

Pak existuje druha skupina lidi, kteri dokazi kouzlit s LaTeXem. Sem
patri napriklad Zdenek Wagner ci Petr Sojka. Tito lide jsou take ve
svych nazorech pevni a clanek na jejich orientaci opet nic nezmeni.

Existuje ale jeste jedna, a dost velka, mnozina lidi. Jsou to ti,
kteri jsou teprve na zacatku dlouhe cesty a jejichz orientace jeste
zdaleka neni vyhranena. Nemaji jeste zcela vyresenou vecnou otazku
"LaTeX nebo plain?", ale treba take otazku "TeX nebo neco jineho?".
Jedine tyto lidi muze clanek nejak ovlivnit. Pro jistou cast teto
treti skupiny ale plain neprichazi v uvahu, protoze se nejedna o lidi
se sklony k programovani a dal nez k LaTeXu se nedostanou. Jiste
proto jeste nejsou menecenni. Precte-li si vsak zacatecnik, ktery
teprve koketuje s LaTeXem, zmineny clanek, bude jednoznacne odrazen,
protoze v tom clanku, slusne receno, LaTeX krute prohrava na body.

>Jestli neco rozbiji nejakou komunitu, tak jsou to vzdy a jedine
>kriticke vypady bez konkretnich a serioznich argumentu, takze dosud
>nevim, co je na tom clanku vlastne spatneho, co pochybeneho a co
>nespravneho.

No, prave to, ze neni seriozni. Na jednu kriklavou nepravdu jsem
upozornil, dalsi byly diskutovany v redakcnich poznamkach pod carou.
Dale asi nema smysl to rozebirat. Pomineme-li tyto neserioznosti,
jiz samotny styl clanku -- hanopis -- asi neni zcela vhodny do
odborneho casopisu.

>Pokud ucelem naseho sdruzeni ma byt nejaky boj, mel bych na to byt
>jako clen upozornen, abych mohl pripadne vcas vystoupit, nez se
>zacnou brousit zbrane. Ja dosud za jedineho "militantniho" zastance
>TeXu v nasem sdruzeni povazoval prave autora zmineneho clanku. Pokud
>jsou uz takovi dva, pak asi brzy zacnoiu volit vudce a u toho nemusim
>byt.

Muzeme tomu rikat, jak chceme. Karel me zde chytil za slovicko "boj",
tak to treba nazveme "propagaci TeXu". Snad je kazdemu jasne, co tim
myslim. Je to od pocatku ucelem naseho sdruzeni (viz povinnosti clena)
a snad proto nikdo nemusi vystupovat. Nakonec, Karel take obetave
bojuje "za lepsi typografii", takze verim, ze si rozumime, o jaky
"boj" tady jde.

S pozdravem
Antonin Strejc

>Vespolek zdravi Karel Horak (dosud zdravy)

Ing. Antonin Strejc                            Phone: +420-2-24352938