Ceske uvozovky - poznamky a dotaz

Zdenek Wagner - Ustav chemickych procesu AV wagner at cesnet.cz
Mon Aug 11 15:39:06 CEST 1997

On Mon, 11 Aug 1997, Tomas Hala wrote:

> Precetl jsem si se zajmem poznamky pana Tkadlece o problematice
> ceskych uvozovek. Nekolik mych poznamek (oznaceny *):

> * Pouzivani "americkych" uvozovek je sice videt (napriklad v Mlade fronte),
>   nicmene je to v rozporu s pravidly ceskeho pravopisu.
>   Pripadne take s vlastenectvim.

Soucasne tiskoviny, zejmena noviny, zabredly do mnohych typografickych
nectnosti (podivejte se do dnesnich Lidovych novin, co se jim povedlo hned
na dvou dvoustranach). Myslim, ze z toho bychom si nemeli brat priklad.

> * U zdurazneni zalezi na stylu celeho dokumentu - nekdy se zduraznuje
>   kurzivou, nekdy tucnym pismem, nekdy prostrkane, nekdy podtrzenim a nekdy
>   uvozovkami.

V roce 1994 vysel ve Zpravodaji (cislo presne nevim) clanek "O jedne
vrazde". Je dobre si jej precist a pak se podivat na nektere texty, ktere
jsou zbytecne preuvozovkovane. Pak take zjistite, ze vice vnorenych urovni
uvozovek potrebujete jen zridka.

> * V nadpisech (alespon v dokumentech, ktere pripravuji) se mi jevi
>   pouziti uvozovek zpravidla jako nejvhodnejsi prostredek z tech,
>   ktere jsem vyjmenoval.

> * Ja pouzivam LaTeX 2.09 a NEMAM PROBLEM S PROSTREDIM VERBATIM!
>   Nasledujici priklad mi funguje bez jedine chyby.
>
>             \documentstyle{artc}
>             \pagestyle{empty}
>             \begin{document}
>             \uv{asdf
>             \begin{verbatim}asdfasdf\end{verbatim}
>             HKJHKJH}
>             \end{document}

Nejsem si jist s prostredim verbatim, ale bezpecne vim, ze \verb nesmi byt
parametrem makra. Ve vyse uvedene definici to tedy nepujde, ale \uv se da
definovat pomoci \aftergroup, a pak to necini zadny problem. Myslim, ze
tak to pouziva LaTeX 2.09.

> * Jedna otazka na zaver:
>   Co vlastne brani pouzivani makra \uv{} (= Co vlastne vyvolalo
>   diskusi o zpusobu psani ceskych uvozovek?)

Myslim, ze tomu brani maximalne lidska lenost. Spise je problem, jak \uv
spravne definovat, aby ve vsech pripadech spravne fungoval kerning, aby se
spravne delila slova v uvozovkach a aby fungovaly pokud mozno vsechny
myslitelne LaTeXove obraty i uvnitr uvozovek. Predchozi diskuse prinesla
ruzne podnetne namety i tipy pro "lenochy" k usnadneni prace -- a take
pochopeni, proc leccos nejde. I ja pouzivam podobna makra, abych usetril
praci svym pisarkam...

> S pozdravem
>
> Tomas Hala

                              Zdenek Wagner______/