ceska diakritika v anglickem textu

Jaroslav Snajdr snajdr5 at students.zcu.cz
Tue Apr 1 10:49:10 CEST 1997

    MB> Vazeni, pripravoval jsem prispevek do zahranici a poctive vsechna
    MB> nabodenicka vyrobil pomoci TeXovskych sekvenci. Presto mi dviout
    MB> hlasil, ze muj text obsahuje znaky s kodem nad 127.  Pouzival jsem
    MB> format csLaTeX z prosincove instalace pro DOS.  Kdyz jsem dokument
    MB> prelozil formatem 2.09, bylo vsechno v poradku.  Zda se, ze csLaTeX
    MB> je o trochu chytrejsi nez by bylo nutne.

Tato inteligence nepochazi z CS verze, ale je to vlastnost samotneho LaTeXu
-- z TeXovske sekvence si sam udela bud znak >127 nebo \accent+znak, podle
aktualniho kodovani. OT1 je ciste sedmibitove, proto
{\fontencoding{OT1}\selectfont \v Ce\v stina} udela sedmibitovou cestinu s
plovoucimi akcenty. V osmibitovych kodovanich IL2 ci T1 se sazi primo
akcentovane znaky z prislusnych pozic.

Pouzijete-li \usepackage[latin2]{inputenc}, muzete psat vstupni text v
ISO-8859-2 (zkratku pro Kameniky nevim) nezavisle na kodovani
fontu. Ohackovane znaky jsou potom aktivni a expanduji na sekvence typu \',
\v. Podle kodovani fontu se z toho potom slozi zase zpatky bud znak, nebo
akcent+znak. Muzete tedy psat

{\fontencoding{OT1}\selectfont čeština} = čeština.

Prvni slovo bude vysazeno CM fontem (akcent+znak), druhe CS fontem (znak),
aniz by bylo treba nekde psat \v Ce\v stina.

-jns

--
Jaroslav Snajdr                                   http://home.zcu.cz/~snajdr5
snajdr5 at students.zcu.cz (MIME welcomed)                     FIDO: 2:423/33.15