Delka ... + korektury pro TeXbook naruby

Petr Olsak olsak at math.feld.cvut.cz
Wed Sep 18 15:50:37 CEST 1996

On Wed, 18 Sep 1996, Va'clav Studeny' wrote:

>         Dobry den,
> nevite, prosim, zda neexistuje v TeXu promena v niz by se uchovavala hodnota
> delky posledniho radku naposledy vysazeneho odstavce, nebo neznate nejaky
> zpusob, jak tuto delku stanovit?
>
>                         Vaclav Studeny

Myslim, ze dotaz smeruje na zmereni delky vychodoveho radku v odstavci.
Na strane 201 ve sve knize TeXbook naruby (kterou mam uz skoro
dokoncenou) pisu:

V dalsim priklade budeme merit sirku posledniho radku v odstavci.
Pouzijeme k tomu hodnoty registru \predisplaysize. V TeXu totiz
neexistuje jiny zpusob, jak efektivne tento rozmer merit, nez uvnitr
display modu. Definujeme makro \teslastline, ktere pracuje jako \par,
ovsem navic ulozi sirku posledniho radku do \lastlinewidth.

\newdimen\lastlinewidth %  sirka posledniho radku v odstavci
\def\testlastline{\ifhmode $$ \advance\predisplaysize by-2em
   \global\lastlinewidth=\predisplaysize
   \predisplaysize=\maxdimen
   \abovedisplayskip=-\baselineskip
   \belowdisplayskip=0pt $$\endgraf \fi}

Nejprve zmensime \predisplaysize o 2em, abychom tam meli skutecnou sirku
mereneho radku. Tento udaj ulozime do \lastlinewidth globalne, abychom po
opusteni skupiny display modu o nej neprisli. Pak nastavime lokalne dalsi
parametry zpracovani prazdne rovnice: \predisplaysize=\maxdimen zaruci,
ze bude pracovat \abovedisplayskip a ne jeho varianta \...shortskip.
Nakonec nastavime \above... a \below... tak, aby vlozeni prazdne rovnice
nevytvorilo mezi odstavci zadne nezadouci misto.

*** Jiny priklad ze strany 233 ***

V popiscich  pod obrazky  se nam nekdy hodi  sazba odstavce  do bloku ovsem
posledni vychodovy radek je centrovany (jako v tomto odstavci). Tento efekt
                  zajisti nasledujici nastaveni registru:

\leftskip=0pt plus1fil \rightskip=0pt plus-1fil
\parfillskip=0pt plus2fil \parindent=0pt

Jen tak pro informaci: takovychto prikladu je v knize zhruba kolem stovky
na nejruznejsi temata a prolinaji vykladem algoritmu TeXu.

Knihu mam ve stadiu korektur (zatim autorskych) a kniha ma 460 stranek.
Rad bych poprosil nekoho ze ctenaru tohoto fora, zda by se nenabidl v tom
udelat korektury. Jednani s CSTUGem na vydani knihy mi zatim vazne, takze
nemohu zatim zarucit zadne svetle zitrky typu "kniha vyjde tehdy a tehdy".
I presto bych privital, kdyby se nabidl nekdo ke korekturam. Poslal bych
mu knihu e-mailem asi nekdy za ctrnact dni, kdy dokoncim korektury svoje.
Volil bych format .dvi, ktery ma momentalne asi 1.7 MB.

Petr Olsak