kerning (a akcenty) v csfontech

Josef Tkadlec tkadlec at math.feld.cvut.cz
Thu Oct 31 15:21:57 CET 1996

> (Snazil jsem se vymyslet priklady se smysluplnymi slovy, ne vzdy se mi to
> >
> To muze byt prave ten duvod. Pismo ma byt vytvoreno tak, aby cely text
> byl stejnomerne sedy. Nemuzete tedy nastavovat kerning podle slova nebo
> vety, ale podle odstavce. Kdyz si prectete Metafontbook, najdete tam take
> nekde zminku o kerningu a DEK tam pise (bohuzel si nepamatuji ani
> kapitolu), ze vetsina uzivatelu ma tendenci kerningy prehanet, zejmena ty
> zaporne. Jina je ovsem situace, kdy vytvarite logo. Tam se casto vyzaduji
> jine kerningy nez v obvyklem textu.

> [...]

To je mirne zjednodusene. Stejnomerna sedost by (absolutne) znamenala
sedou stranku (tedy bez jakychkoliv slov). Je zrejme minen pocit z
"globalniho" pohledu na celou stranku - abychom ji vnimali jako
jednolitou, bez rusivych "der". Pri vlastnim cteni vsak musime jit o
uroven nize a "stejnomerna sedost" musi byt nutne porusena, abychom od
sebe rozlisili jednotliva slova - ta jsou oddelena mezerami. Na teto
urovni mne tedy zajima "stejnomerna sedost" slov stridana s "derami".
Jde mi o to, ze se mi zda, ze uvedenymi upravami byla tato "stejnomerna
sedost" slov narusena vice nez bylo zdravo (i vuci jinym slovum) a ze
se v nich objevily prilis velke "diry", ktere se mohou plest s mezerami
mezi slovy (to je asi mirne prehnane, rozhodne mam ale pocit, ze to
cteni ztezuje).

Souhlasim s vami, ze by se to melo vyhodnocovat nejen podle jednoho
slova, ale myslim si, ze nekolik slov (veta) za sebou uz da dostatecne
najevo, jsou-li "diry" ve slovech prilis velike.

Josef Tkadlec
mailto:tkadlec at math.feld.cvut.cz
http://math.feld.cvut.cz/tkadlec/