kerning (a akcenty) v csfontech

Zdenek Wagner - Ustav chemickych procesu AV wagner at cesnet.cz
Thu Oct 31 14:09:56 CET 1996

On Thu, 31 Oct 1996, Josef Tkadlec wrote:

Podivam se prilezitostne na Vase navrhy, ale spise mam tendenci pripojit
se k verzi Petra Olsaka. Duvod je uveden nize.

> [...]
> nasel nektery profesionalni typograf, ktery by se k tomu vyjadril na
> patricne odborne urovni. V souborech
>    ftp://math.feld.cvut.cz/pub/tkadlec/texty/csfontso.ps
>    ftp://math.feld.cvut.cz/pub/tkadlec/texty/csfontsn.ps
> jsou priklady avizovanych zmen - v prvnim pred (old), ve druhem po (new)
> zmene. Jedna se o font csr10 zvetseny 1x, 2x a 4x v rozliseni 600DPI.
> Pro spravne posouzeni by se pry melo vyuzivat rozliseni alespon 2400DPI
> (i s ohledem na zaokrouhlovani METAFONTEM), proto i to ctyrnasobne zvetseni.
> (Snazil jsem se vymyslet priklady se smysluplnymi slovy, ne vzdy se mi to

To muze byt prave ten duvod. Pismo ma byt vytvoreno tak, aby cely text
byl stejnomerne sedy. Nemuzete tedy nastavovat kerning podle slova nebo
vety, ale podle odstavce. Kdyz si prectete Metafontbook, najdete tam take
nekde zminku o kerningu a DEK tam pise (bohuzel si nepamatuji ani
kapitolu), ze vetsina uzivatelu ma tendenci kerningy prehanet, zejmena ty
zaporne. Jina je ovsem situace, kdy vytvarite logo. Tam se casto vyzaduji
jine kerningy nez v obvyklem textu.

> [...]
>
> Upravy bych rozdelil do nasledujicich skupin (predpokladam, ze "W" je jako
> "V"):
> 1) [T , Y] + [\'a, \'e, \'o, \'u, \`a, \accent23u],
>    Y + [\'r, \"a, \"o, \"u]
>    V + \"u,
>    - zde podle mne upravy nebyly nutne (pro dvojice Y + [\'e, \'o] bych
>    vzdalenost naopak jeste zmensil).
> 2) [T , Y, V, F] + [\v{e}, \v{r}],
>    T + [\'r, \"a, \"o, \"u],
>    F + \"u
>    - zde to mozna urcite upravy chtelo (nejsem si jisty), i kdyz vetsinou ne

                              Zdenek Wagner______/

Due to frequent problems with Windows NT Mail Server
I started to use new address: wagner at mbox.cesnet.cz

I will continue reading messages at wagner at icpf.cas.cz
if I ever receive them...