Sadzba textov s vysokym rozlisenim

Petr Olsak olsak at math.feld.cvut.cz
Mon May 15 14:00:32 CEST 1995

On Mon, 15 May 1995, Jan Busa wrote:

> Vazeni TeXperti,
>
> kolega zapasi s nasledujucim problemom:
>
>    Ma pripravit do tlace dokument s rozlisenim velmi velkym (neviem presne
> ci cca 1200, alebo 1700 dpi). Kto mate skusenosti s niecim podobnym, mohli
> by ste poradit?
>
>     1. Na co netreba zabudnut pri generovani fontov? (parametre mfjob)
>     2. Existuje nejaka moznost overit si spravnost sadzby v danom rozliseni,
>        napr. pomocou GhostScriptu, alebo je potrebne si to pozriet len
>        v obycajnom rozliseni a spolahnut sa na TeX, ze to spravne urobi?
> [...]

Zrovna minuly tyden jsem tuto problematiku resil. Neslo o prilis velke
rozliseni, pouze 1200 dpi a slo o osvit knizky, kterou pripravuji pro
zajemce o TeX a ktera se jmenuje Typograficky system TeX.

Problemy jsem nemel zadne.

U prislusne firmy jsem se dozvedel, ze nastavi rozliseni 1200 dpi (setkal
jsem se jeste s rozlisenimi 1270 dpi, 2400 dpi, 3000 dpi, 4000 dpi), a
proto jsem nastavil do sveho .dvipsrc D 1200 a M ultre (nasel jsem v
souboru modes.mf, ze ma METAFONT nauceny mod "ultre", ktery ma vystup
1200 dpi). Spravne bych mel jeste patrat po velikosti VM (virual memory)
jejich PSoveho RIPu, protoze to lze take do konfigurace dvips nastavit.
Je-li VM mala, umi dvips zavadet fonty do vystupniho souboru opakovane
na vice mistech v souboru a nekumuluje to jen na zacatek souboru.
Nicmene, protoze jsem pouzil parametr Z (komprese bitmap ve vystupnim ps),
mel cely vystupni soubor pouhych 5 MB. Domnival jsem se, ze se jim to tam
vejde. Skutecne, kdyz jsem se dival na parametry osvitu, obsadil jsem jim
jen 10% VM, takze obavy skutecne nebyly na miste. Jina situace by
byla, kdybych nepouzil Z. Pak by mel stejny vystup asi 35 MB.

Pak jsem na nasi pracovni stanici spustil dvips a vyckal jsem, az
METAFONT vsechny fonty v modu "ultre", tj. v rozliseni 1200 vytvori.

Pokud bych trval na tom, ze chci v tomto rozliseni prohlednout vystup,
pak by stacilo nasmerovat na vysledne .pk prohlizec. Nicmene jistejsi
bylo vysledny .ps soupnout do nasi ps-ove tiskarny, ktera sice neumi 1200
dpi, ale RIP to dokaze prepocitat. Tato kontrola "pripravenosti" souboru
pro osvit mi pripada dostacujici.

Dale jsem se dozvedel, ze sire jejich filmu v osvitce je 338mm, tj., ze se
mi vejdou dve stranky vedle sebe. Proto jsem pouzil pstops, ktery z
puvodnich 270 stranek udelal 135 dvoustranek. Pro setreni mistem jsem
nastavil v .dvipsrc vysku vystupniho formatu tak akorat (jen o par
milimetru vice, nez fyzicka vyska sazby plus horni okraj). Vysledek se pak
v ghostscriptu jevi tak, ze je kazda stranka (nebo po pstops dvoustranka)
polozena zcela na dolni okraj papiru. Protoze referencni bod PSu je vlevo
dole, je stranka posazena na dolni okraj papiru spravne.

Na te osvitce pak nastavili mnou udanou vysku sazby, cimz na jednu
dvoustranku skutecne spotrebovali minimalni mnozstvi filmu, dale nastavili
parametr OFSET (tj. tisk zrcadlove, tj. o to jsem se nestaral ja) a uz to
jelo.

Upozornuji, ze jsem se setkal i s osvitkami, ktere nemeli v RIPu
dostatecny prostor pro sirku bitove kresby pomoci image (nebudu se
podrobneji rozepisovat) a dusledkem toho bylo, ze vsechny ponekud delsi
vodorovne cary se ztratily. S tim jsem se setkal pred dvema lety a
obchazel jsem to tak, ze jsem lehce vrtnul do vystupniho .ps, nez to slo
do osvitu. Na to tady neni misto, abych rozepisoval, jak se to dela.
Proto doporucuji udelat krome hlavniho souboru jeden testovaci napr. jen
se dvema dvoustrankama a s hodne vodorovnyma carama a pokud ten vyjde, je
vysoka pravdepodobnmost, ze cely film bude OK.

Petr Olsak