Kodovani ? V jednote je sila !

Petr Sojka sojka at daeron.ics.muni.cz
Mon Mar 27 19:21:24 CEST 1995

"Michal Kubecek wrote:"
:
: > Pro T1:
: > 1. Jediny font umozni psani textu ve vetsine evropskych jazyku.
:
: Tady je zakopany pes. Problemy vidim predevsim dva:
: a: Neverim, ze napr. carka nad 'a' ma vypadat v cestine a ve svedstine
:    nachlup stejne.
: b: Neverim, ze se podari nalezt univerzalni kerningy a ligatury atd.
:    pro vsechny evropske jazyky.
: Pokud by vsak mel font se stejnym oznacenim vypadat v kazdem narodnim
: prostredi jinak, mame razem po kompatibilite. To se tyka i bodu
:
: > 3. Prima prenositelnost DVI a PS souboru i do zahranici.
:

Vase uvaha je spravna, na Vase premisy vsak nahlizim trochu jinak.
Adobe a dalsi renomovane firmy produkuji (vychodo)evropske verse
svych fontu a vetsinou tam nedavaji a s carkou pro kazdou
zemi (je jen jeden znak /aacute). Pokud tradice te
ktere zeme veli jinak, tak se to samozrejme odlisi
a zavede se novy znak.

Koncepce TeXu vsak neni zalozena (bohuzel) na symbolickych nazvech
znaku -- tim by problemy odpadly;
od TeXu 3.0 je podporovano max. 256 pozic ve fontu
(drive jen 128). Toto omezeni diktuje pozadavek, ze ty
znaky, ktere `spolu souvisi', musi byt v temze fontu,
aby se mezi nimi daly delat ligatury a kerning.
Nemuzu tedy kvalitne sazet v abecede, ktera ma znaky
v ruznych fontech (casti virtualnich znaku byt
v ruznych fontech mohou). Tento pozadavek byl patrne
duvodem, proc z CM kodovani byly vynaty matematicke znaky
ve spodni casti a nahrazeny znaky, ktere byly nutne
pro dosazeni zameru, aby kodovani T1 pokrylo
pozadavky co nejvetsiho poctu evropskych narodu a kultur.
Pro dosazeni kvalitni sazby nejsou potreba ligatury a
kerning mezi latinkou a reckymi znaky, ktere patrne Knuth
do CM `TeX text encoding' dal jen z obavy, aby volne pozice nesvadely
k zaplneni ruznymi zpusoby. Preferenci lidi v Corku tedy
bylo zavdecit se co nejvetsimu poctu narodu soucasne
bez jakychkoli kompromisu vzhledem k jejich tradicim.

Pokud se tyce dcfontu, tedy jedne rodiny pisem v kodovani T1,
jejich soucasna sirena verse je 1.1 . csfonty budou
vzaty v potaz v pripravovane versi 1.2, nebyly vsak
podkladem pro prvni versi dc fontu v roce 1990, nebot
byly v te dobe jeste sireny jejich puvodnim autorem
Petrem Novakem komercne.

Neni mi znamo nic, co by principialne mohlo branit dosazeni stejne
kvality sazby pomoci dcfontu v1.2 oproti csfontum.
Pokud snad ano, vystaci se obvykle s
mechanismem virtualnich fontu (pokud by slo jen o umisteni
carky nad pismenem apod). Pokud snad je problem jeste subtilnejsi,
je mozno tyto nove znaky (treba ceska carka nad a,
pokud nekdo ukaze, ze treba je) navrhnout
do pripravovaneho kodovani TS.

: Doufam, ze mi to pan Sojka nejak nearogantne vysvetli.

Pokusil jsem se.

:                                                  Michal Kubecek

Bona fide

Petr Sojka