me vyznani

Jiri Zlatuska zlatuska at muni.cz
Fri Mar 24 13:38:31 CET 1995

"Jaroslava Jaskova" <OLIVA at matnw.upol.cz> writes:
In cz.muni.redir.cstex you write:

>Nezabyvam se TeXem ani LaTeXem tak dlouho, abych si mohla utvorit dostatecny
>nadhled vzhledem k vyse uvedenym problemum, ale presto mi tato diskuze
>velmi pomohla vyresit, zda zacit u studentu s LaTeXem ci od "Jemneho uvodu do
>TeXu". Na plne care tedy zvitezila druha moznost.
>(Ovsem LaTeX nezavrhuji, nebot s LaTeXem jsem zacinala.)

nejsem si zcela jisty, jestli je tahle diskuse timhle zpusobem relevantni
k tomu, co ucit studenty.

z hlediska metodologickeho je pro uceni dozajista vhodnejsi lamport nez
doob: lamportuv pristup zduraznuje strukturu, zatimco doobuv si tohoto
zcela nevsima. "jemny uvod do..." bych proto povazoval za metodologicky
ne prilis vhodnou vec pro zacatek u studentu.

to ovsem neni argument proti texu ve prospech latexu: i v ramci texu by
bylo mozne prijit s metodologii znackovani zdrojoveho dokumentu pro
sazbu (to, cemu rikaji `document markup') a prijit tak se strukturovanym
pristupem k pouziti plain texu k sazbe. ani knuthuv `the texbook' ani
doobova brozurka to bohuzel tak nedelaji. z _existujicich knih_ je tak
bohuzel lamport tim nejlepsim, co je k dispozici (prestoze podporuje
podprumernost na ukor spickove kvality).

pro vyuku zalozenou na cistem texu by asi bylo vhodne poucit se
metodologiemi vyuky programovani a skloubit strukturovane znackovani
(structured tagging / structured markup) s cistym texem (na holandskem
eurotexu o tom bude vykladat ve svem referatu phil taylor -- ATML = `a
tex markup language'). SGML jde zbytecne daleko do implementacnich
detailu a omezeni, tj. asi je vhodne vykladat `nejake' znackovani,
nikoli nutne SGML.

nestrukturovane pouziti cisteho texu je z vyukoveho hlediska stejne
zavrzenihodne jako nestrukturovany assembler. nepochybuji vsak o tom, ze
ucitel, ktery dokaze privest studenty k discipline i v jazyce, ktery
disciplinu explicitne nevynucuje, vychova lepe kvalifikovane studenty
nez ten, kdo je musi svazat strukturovanym jazykem. riziko neuspechu je
vsak natolik velke a tak jazyk strukturu vynucujici je reseni, ktere ve
velkem nadela mene skody. :-(   na katedre informatiky to ostatne
musite znat z pristupu k vyuce programovani.

--jz