me vyznani

/jkj/ Jiri Kosek xkosj06 at vse.cz
Fri Mar 24 12:26:12 CET 1995

In article <199503231225.AA11373 at vse.vse.cz> you write:
> [...]

>uzemi, tj. neco jako oborovou normu, vetsina lidi mne totlane
>ignoruje. Je to tim, ze nemluvim s typografy, ale programatory, kteri
>vidi TeX jen jako komunikacni protokol. Bohuzel. Kam az povede upadek
>kultury pisma v nasi malinke zemi? Proc musime prebirat vse od velkych
>sousedu? Proc se jim mame vnucovat s nasi praci, kterou oni zas k nicemu
>nepotrebuji?

>Mym idealem by bylo nabidnout ceske typograficke verejnosti dobre a
>kvalitni makra a pripadne ucelene formaty, ktere vychazeji z tradic
>ceskych typografickych pravidel a zasad.

Az sem naprosto souhlasim.

>Jako prvni bychom museli
>opustit monotypovou mernou soustavu a vratit se k Didotovi. To ale
>pujdu asi hlavou proti zdi.

Asi presne nevim, co to je monotypova merna soustava, takze se radsi nebudu
vyjadrovat. (Souvosi to s tim, ze 10pt neni stejnych jako desetibodove
pismo, o kterem mluvi cesti sazeci.)

>Je treba si uvedomit, ze pocitace nici a likviduji stalete tradice v
>ruznych oborech lidske cinnosti a dochazi vetsinou k amerikanizaci.
>Internet je dalsim mohutnym utokem na tyto tradice. Meli bychom pokud
>mozno tyto tradice branit, zvlaste, pokud jde o tradice pisma, reci
>apod., tj. tradice, dotykajici se primo korenu podstaty naroda.

Jiste, to jsou stinne stranky soucasneho vyvoje. Pro mne osobne je vsak Inet
prinosem, mj. proto, ze mohu cist napriklad news a komunikovat s lidmi,
ktere bych asi jinak nepotkal nebo je vidim jednou za rok na valne hromade
CS-TUGu.

>Vsimnete si, ze ve svych mailech nepouzivam slova jako enjoy, IMHO, BWT
>apod. Mohli bychom se treba take domluvit na tom, ze budeme komunikovat
>pomoci esperanta.

>Petr Olsa

Mate moji podporu, co se tice obnoveni typograficke kultury. Ne, ze bych mel
nejake velke typ. vzdelani, precetl jsem jen malo, co jsem sehnal. Kdyz vsak
vidim tiskoviny, co se vydavaji nam velmi casto neprijemne pocity od zaludku.

| Jiri Kosek (also signed as >>jkj<<)         E-mail: XKOSJ06 at VSE.CZ    |
| Prague University of Economics,     |   Snail-mail: Jiri Kosek ml.    |
| Czech Republic, Europe, Earth, ...  |               Pujmanove 1552/12 |
| Phone: +42-2-42 27 46                               Czech Republic    |

<****************** Here is probably end of this message ******************>