me vyznani

Jaroslava Jaskova OLIVA at matnw.upol.cz
Fri Mar 24 11:27:17 CET 1995

>Vazeni priznivci teto diskusni skupiny.
>
>Protoze z poslednich reakci na ma slova se muze zdat, ze jsem "brzda
>pokroku", chtel bych zde napsat nekolik radku o sobe, aby bylo lepe
>patrne, jakyma ocima problem vidim ja.
>
>TeX je mozne chapat ve dvou rovinach
>- jako prostredek pro porizeni kvalitni elektronicke sazby.
>- jako prostredek pro vytvareni komunikacnich protokolu.
>
>Ackoli vsichni kolem chapou TeX spis jako komunikacni protokol, ja ho
>chapu jako posledni sanci, jak zabranit obrovskemu upadku typograficke
>kultury, ktera s prichodem pocitacu nastala.

Nezabyvam se TeXem ani LaTeXem tak dlouho, abych si mohla utvorit dostatecny
nadhled vzhledem k vyse uvedenym problemum, ale presto mi tato diskuze
velmi pomohla vyresit, zda zacit u studentu s LaTeXem ci od "Jemneho uvodu do
TeXu". Na plne care tedy zvitezila druha moznost.
(Ovsem LaTeX nezavrhuji, nebot s LaTeXem jsem zacinala.)

>Kam az povede upadek
>kultury pisma v nasi malinke zemi?

Kdyby se jednalo jen o ten upadek typografie, nebylo by to s nasi zemickou
tak katastrofalni, ale bohuzel se tento upadek kultury promita do vsech
oblasti naseho zivota, mozkem vymyvajicimi cizimi reklamami na cizi vyrobky v
nasi-tedy ceske! televizi- pocinaje a systematickym oznacovanim tzv. regionu
misto kupr. oblasti pokracuje (jen at si Cesi zvykaji na ty REGIONY)
az po neomluvitelne chyby v nove vydavanych knihach.
V tom ma pan Petr Olsak pravdu, ze jsme sklouzli pod uroven kvality
drivejsich knih.

>Proc musime prebirat vse od velkych sousedu? Proc se jim mame vnucovat s nasi
>praci, kterou oni zas k nicemu nepotrebuji?

>Je treba si uvedomit, ze pocitace nici a likviduji stalete tradice v
>ruznych oborech lidske cinnosti a dochazi vetsinou k amerikanizaci.
>Internet je dalsim mohutnym utokem na tyto tradice. Meli bychom pokud
>mozno tyto tradice branit, zvlaste, pokud jde o tradice pisma, reci

Tady zalezi jen a jen na nas, jak moc si vazime techto tradic naroda, ze
ktereho jsme vzesli a jak budeme schopni tyto tradice predavat dal. Ve
skolach se to nase deti neuci, nenauci a nejsou nuceny nad tim premyslet.
(panu Petru Sojkovi se omlouvam za sve vylevy emoci, ale tohle me zlobi jiz
delsi dobu)

 >apod., tj. tradice, dotykajici se primo korenu podstaty naroda.

>Petr Olsak

           Jaroslava Jaskova
  e-mail :  OLIVA at risc.upol.cz

    Ing. Jar. Jaskova