Poznamka k chybam v TeXu

Miroslav Dont dont at math.feld.cvut.cz
Tue Mar 21 13:30:03 CET 1995

>Existuji dve skupiny uzivatelu. Prvni z nich se honi po novych verzich
>a druha je spise konzervativni s nazorem, jakmile neco nainstaluji,
>naucim se (nekdy horko tazko) pouzivat a slouzi mi to k dobre veci,
>pak nebudu ztracet cas zkoumanim, jestli to v nove verzi neni udelano
>nahodou lip.  Ted zbyva pouze otazka, ktera skupina uzivatelu je v
>souvislosti s TeXem ve vetsine. Napr. na nasi katedre nikdo necitil
>potrebu prejit z LaTeXu209 na LaTeX2e (krome Donta), takze tady se
>spis uznavaji principy stalosti a ne novosti. Navic tito lide
> [...]
Zda se, ze jsem byl odhalen jako vystrednik honici se stale po novych
a novych verzich cehokoliv. Mozna ze to tak je, ale l2e jse zacal
pouzivat proto, ze skyta nove moznosti a v mnohem je jeho pouziti
pohodlnejsi nez Plain a take LaTeX 2.09. S jistym uzardenim se
dokonce priznam, ze dokonce pouzivam makra AMS-LaTeXu z konce unora
letosniho roku (a v tom vsem pisu skripta). Nejhorsi na tom je, ze
se mi to libi, nebot mi to mnohe veci usnadnilo. Pri teto prilezitosti
bych rad podekoval J. Zlatuskovi za jeho implementaci cestiny do nove
verze l2e - je to udelano skutecne na urovni.
Myslim, ze v podstate se jedna o spor mezi uzivatelem a programatorem.
Je mi jasne, ze vse, co lze udelat v LaTeXu (zde uz pod LaTeXem
myslim, jak je to na siti bezne, jednoznacne l2e), lze take udelat
v Plainu, nebot oboji pouziva jeden a tentyz program. Nevidim ale
duvod, proc nevyuzit jiz hotovych (a dobre a chytre udelanych) veci
z l2e jenom proto, ze bych si je take mohl udelat sam (kdybych to
umel). Chci proste jenom sednout a zacit psat. Plainisti maji
samozrejme pravdu, ale vzato do dusledku, mohl bych take skripta
vyrobit tak, ze vezmu tiskatko a vsechno si natisknu sam. Melo by
to tu vyhodu, ze bych vubec nemusel sedet u pocitatace a predevsim
bych mel absolutni kontrolu nade vsim - co kde bude polozeno, jake
budou nadpisy, atd. - takze vysledek by byl absolutne dokonaly.
Omlouvam sde za tyto vylevy. Nemyslim si ale, ze snaha skupiny
tvurcu l2e (a v budoucnosti LaTeXu 3) je az tak zavrzenihodna.
Neschopnost jit s dobou bych nezamenoval za chvalyhodnou snahu
po absolutno kompatibilite
Zdravi M. Dont