Kodovani, LaTeX/plain a tak vubec

Petr Novotny novotnyp at troja.fjfi.cvut.cz
Sun Mar 26 22:48:59 CEST 1995

Dobry den,

oj oj oj, to se nam tu rozhorela krasna flamewar! Uz jsem se bal, ze si
nejakou peknou budu muset najit v USENET news, a ona primo tady! (Vsimnete
si, prosim, poctu amerikanismu v tomto odstavci. To ja schvalne. A tahle
pravopysna chyba tu je taky schvalne - jen pro zajemce!)

1. Kodovani. Proste se nedohodneme. Kazdy trva na svem (a neni se cemu
divit). Konservatismus proste k pocitacum patri. Nase kolty visi proklate
nizko. Howgh. Kompromis neexistuje, rozhodnout nejvys muze vetsina
hlasovanim.

Mne osobne je tato otazka uplne fuk, stejne to emTeX prohani pres .TCP.

2. LaTeX vs plain. Je to tezke. Ja LaTeX (vetsinou) pouzivam (a to verzi
2.09). Presto k nemu mam spoustu vyhrad. Je velice ochuzen tabular, nema
ani zlomek potencialu \halign'u (jak udelate \halign to\hsize v LaTeXu?)...
S environmentem list zapasim odjakziva. Ve skipech se proste nevyznam (a to
ma Lamportuv manual!), cas od casu tomu chybi \item... Obcas si musim
pomoct tak, ze neco vysazim do \box<n> a ten pak pouzivam pro dalsi
operace... Pri sazbe oboustranneho tisku proste neudrzim tiskove zrcadlo
(rika se tomu takhle nejak?) - proste aby mi na prusvitu radky licovaly (a
byly stejne daleko od sebe atd.) - musi se resit fura "gumovych" mezer.

Je pravda ze v LaTeXu se pise mnohem snaz - ale vyleza z toho celkem nudny
sterilni tisk obcas okoreneny nekorektnim \hskip'em nebo \vskip'em... Proti
plainu to je krok smerem k Venturam a WordPerfectum - tedy k
prefabrikovanym nastrojum, kde rozhodujici je, jak si to predstavoval autor
systemu. (A nerikejte mi, ze to jde zmenit. Jde, ale clovek uz toho musi
umet fakt dost.)

Pouziji s vasim svolenim (nedokonalou) analogii. Kdyz si chci dat veceri,
tak si bud skocim do hospody (PageMaker, Ventura), kde si dam to, co maji;
nebo si koupim nejaky polotovar a dotvorim v mikrovlnce (LaTeX); a nebo si
nakoupim suroviny a dam si tu praci, ze si uvarim sam (plain). Samozrejme
posledni alternativu zvolim, budu-li mist nejake hosty, na kterych mi bude
fakt zalezet. Ale normalne, kdyz o nic nejde, si klidne muzu dat housku se
salamem z ubrousku (T602). Doufam, ze jsem nikoho neurazil.

3. LaTeX 2.09 vs LaTeX 2e. Mam porad LaTeX 2.09 - proste protoze nemam
dusevnich sil, abych odnekud tahal neco noveho a doufal, ze mi vsechno bude
fungovat. Bude-li samozrejme LaTeX 2e v nove distribuci CSTeXu, rad ho
nainstaluji (pokud to pro me bude bezpracne).

Obdobne je to s novymi verzemi emTeXu a DVI*driveru. Proste nemam cas ani
energii to tahat, instalovat a doufat, ze syntaxe konfiguracnich souboru
zustala stejna. Snad to bude v CSTeXu a tedy pro me bez prace.

No, snad uz to je vsechno. Pisu to podruhe, poprve mi spadl drat tesne pred
koncem. Snad jsem to ani nemel posilat.

Flames to /dev/null, please.

Petr Novotny
NOVOTNYP at earn.cvut.cz