Dojmy z ,,Typografickeho systemu TeX''

Petr Olsak olsak at math.feld.cvut.cz
Fri Jun 9 13:12:12 CEST 1995

On Fri, 9 Jun 1995, Jiri Osoba student K334 wrote:

> Vazeni pratele,
>
> vcera jsem si zakoupil knihu Petra Olsaha ,,Typograficky system TeX``
> a celou ji precetl. Jsem trochu zklaman, ocekaval jsem neco jineho.
> Petr Olsak se v knize nezabyva jazykem TeXu, jak jsem doufal, nybrz
> vsemi moznymi vecmi okolo (instalace, METAFONT, PostScript, WEB,
> obrazky, ...). Mozna je to taky dulezity, ale ... Dr. Olsak mi kdysi
> na moji otazku, jestli existuje neco mezi ,,Jemnym uvodem do TeXu``
> (coz je takovy povidavy zaklad) a ,,The TeXbook`` (coz je absolutni
> strop vsech) odpovedel: ,,Moje kniha``. Cekal jsem tedy vice ze
> [...]

Dekuji za prezentovani Vasich dojmu z knihy. Skoda, ze nejste clenem
sdruzeni -- dostal byste uz dopredu presny obsah knihy, takze byste uz
drive vedel, co od ni ocekavat.

Myslim si, ze knizka specialne zamerena na makrojazyk TeXu by nemohla
oslovit zacinajici uzivatele TeXu, pripadne sazece, kteri se zajimaji
elektronickou sazbou. Cilem teto knizky bylo ukazat pocitacove verejnosti,
ze tady existuje alternativa vedle ruznych programu, jejichz image stoji a
pada s mysi a ctvercovou polozkou pod ni. Proto jsem se take snazil knizku
prosadit u profesionalniho distributora, ktery by to dostal do vsech koutu
nasi republiky. Vec vypada slibne.

Domnival jsem se, ze jakakoli podmnozina TeXbooku (zamerena napriklad na
jeho makrojazyk) je trochu pitomost. V takovych podmozinach jsou tak
akorat chyby, ktere privadeji ctenare k nevylecitelnym bludum. Jedine, na
co se da spolehnout je TeXbook a delat jeho odvary si myslim neni dobre.

Vam by se asi libila 4-dilna monografie "TeX in Practice" [14] (viz
dodatek D). Znam ale jen jednoho cloveka, ktery si ji koupil -- je to
Karel Horak. Po nejake dobe mi prece jen dal za pravdu, ze TeXbook je
TeXbook.

Sam osobne se domnivam, ze jsem ve sve knize udelal mnohem vetsi dluh
jinemu tematu: typografii samotne. Te jsem se nikde v knize nevenoval.
Proto koketuji s myslenkou napsat dalsi knizku, ktera by se jmenovala
"Tajemstvi dobre typografie". V ni bych zase vubec nezavadil o TeX, ale
venoval bych se problemum zrozeni knizky, casto opomijenym typografickym
zasadam, pohledum do historie sazeckeho remesla atd. Mozna jste si vsiml,
ze na svych prednaskach jsem se timto tematem kazdou chvili odklanel od
hlavniho tematu predmetu -- TeX. Myslim si, ze tim bych udelal asi vetsi
uzitek, nez psanim titulu "TeXbook naruby", coz je mozna to, co byste
ocekaval.

Na druhe strane by me zajimalo, zda muj nazor neni osamocen, tj. zda
skutecne je lepsi dat nyni prednost textu o typografii pred tvorbou novych
odvaru TeXbooku.

Petr Olsak