LaTex v Brně

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Fri Oct 29 10:15:28 CEST 2004

On Wed, 27 Oct 2004, Chlumský Marek wrote:

> [...]
>     Již dlouho dobu používáme v Dopravním podniku města Brna pro sazbu služebních jízdních řádů pro řidiče program nebo možná spíše jazyk TeX. Náš systém funguje na principu generování dat z grafikonu vytvořené linky do překodováného (Kam857) textového souboru např. "prac.tex" (viz příloha). Pro úpravu jsme do dnešní doby používali editor TeXtelmExtel. Po různých úpravách pomocí příkazů a změn fontů jsme po přeložení zobrazovali tyto jízdní řády v prohlížeči "DVI Driver", které jsme následně tiskli nebo převáděli do PDFka. Problém nastal, když mělo dojít ke změně PC a operačního systému z WIN98 na XP, kde dle názoru výpočetního oddělení není schopen tento editor správně fungovat. Náhradou za předešlý editor byl nabídnut nový program "Winshell". Mám-li se vyjádřit stručně a jasně, zeptám se Vás tedy na několik otázek:

Pamatuji si to, bylo to prezentovano na seminari SLT ve Skalskem Dvore.

> 1. Existuje editor, který by fungoval pod operačním systém XP a dokázal dle různých stylů překládát a zobrazovat soubory v TeXu?
> 2. Editor Winshell není schopen uznávat příkazy typu písma: \small, \footnotesize apod.
> 3. Lze dosáhnout v editoru Winshell stejného typu písma, např. Fixedsys apod., dojde-li ke změně písma, po písmenech "ě,š,č,ř" se vrací font na původní apod.

TeX je davkovy system a pochazi z doby, kdy se prikazy derovaly do dernych
stitku. Neni tedy WYSIWYG, prikazy typu \small, \it, \beta apod. jsou v
editoru videt pouze jako prikazy, zmena vzhledu se projevi az po prekladu
TeXem. Preklad a prohlizec se pousti z prikazoveho radku, ale existuji
editory, ktere dovedou spoustet jednotlive akce primo z toolbaru nebo z
menu. Takove editory jsou konfigurovatelne. Kdyz si vezmete hotovou
distribuci, ktera nejaky editor obsahuje, bude jiz vsechno
nakonfigurovano. Pokud si do TeXove distribuce pridate vlastni editor,
musite si vse nakonfigurovat sam. Ja sice nepouzivam Windows, ale
instaloval jsem TeX jinym uzivatelum a konfiguroval jsem jim WinShell a
WinEdt, oboji fungovalo dobre. Muzete pouzit i editory, ktere prisly z
unixoveho sveta, vim nebo emacs. Existuje samozrejme rada jinych editoru.

Existuji tez editory, ktere se snazi vypadat WYSIWYG. Napr. Scientific
Word pouziva podmnozinu LaTeXu, ale mnohem lepsi je LyX. Nejsem si ale
jist, zda Vam WYSIWYG spis nepridela praci nez aby to pomohlo. spise bych
se snazil cely proces maximalne automatizovat tak, aby rucni uprava v
editoru nebyla nutna. Pred mnoha lety jsem si delal pro soukrome ucely
prazsky jizdni rad tak, ze jsem to stahl z webu, prevedl na validni SGML
podle vlastniho DTD a perlovskym balikem SGMLS.pm prevedl do LaTeXu. Ted
bych to asi z databaze exportoval do XML a pomoci XSLT prevedl do LaTeXu,
pokud to nejde z databaze vytahnout tak, aby to v TeXove podobe rucni
zasahy nepotrebovalo.

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at cesnet.cz