[cstex] Dělení prvního slova

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Thu Jan 4 14:02:17 CET 2018

Vážení kolegové,

narazil jsem na problém, jehož příčinu znám, ale ani s pomocí LaTeX
Companion, kde je obdobná zmínka, se mi nepodařilo najít uspokojivé řešení.
Problém je v tom, že TeX nedělí první slovo odstavce. Je mi jasné, že musím
na začátek odstavce vložit něco s nulovou šířkou a nulovou mezeru, aby z
hlediska algoritmů zlomu odstavce to první slovo bylo považováno až za
druhé. Bohužel se mi nepodařilo najít fungující řešení.

Ve většině jazyků se člověk s tímto problémem setká jen ve výjimečných
případech, ale v sanskrtu, kde se slova spojují navzájem pomocí sandhiových
pravidel, se stává, že takové spojené slovo je delší než řádek a musí se
rozdělit. A často to může být první slovo odstavce. Proto bych raději měl
kód, který mohu vložit do \everypar a nebude kolidovat s výcejazyčnými
dokumenty (sanskrt + angličtina) a nerozhází poznámky pod čarou. A také
bych rád znal vysvětlení mehanismu jak se to první slovo po vložení
neviditelných objektů stane druhým slovem.

On to původně není můj dotaz, pochází to z XeTeXového listu, kde to nikdo
nedokázal vyřešit. Mohu tedy zkopírovat tčestovací soubor, ale v něm se
používají fonty a XeTeXová mapy, které jsou sice Free, ale nejsou na CTAN
ani v TeXLive, takže pro člověka, který nesází texty indickými fonty,
nebude oživení příkladu jednoduché.

Předem děkuji

Zdeněk Wagner
http://ttsm.icpf.cas.cz/team/wagner.shtml