[cstex] LaTeX a gvim

Milan Vancura milan at ucw.cz
Sat Nov 11 21:21:42 CET 2017

On Sat 11-11-17 14:30:25, Milan Vancura wrote:
> Používám UCW rozložení klávesnice (na Linuxu). Je to sice nestandardní, takže
> se člověk musí přeučit z klasické CZ klávesnice, ale má tu obrovskou výhodu, že
> od té chvíle člověk nemusí mezi CZ a EN přepínat, má vše najednou.

Pro úplnost dodávám použití:

instalovat není třeba, je součástí linuxových distribucí jako varianta "cz"
layoutu. Použití je tedy:

setxkbmap -layout us,cz -variant ,ucw -option grp:caps_switch

(prázdná varianta pro us, ucw varianta pro cz, capslock klávesa jako nový
shift)

Princip je, že zvolená klávesa (zde CapsLock) funguje jako nový typ shiftu,
tzv. "level 5" - tím nejsou dotčené žádné kombinace s Alt apod. České znaky se
pak píší jako capslock+písmeno. Vypadá to zvláštně, ale je to velmi chytlavé.
Všechno jinak zůstává jako na US klávesnici, včetně čísel a všech zvláštních
znaků.

Předpokládám, že si vyberete podle rozložení, které vám bude více vyhovovat.
Podle dokumentace pana Wagnera je ta jeho klávesová mapa bližší české
klávesnici, ucw mapa zase té americké.

Poznámka o editoru vim: výše uvedené platí pro celý systém, stejně jako řešení
pana Wagnera. Nemá to s vim vůbec nic společného. Pokud byste chtěl speciální
nastavení pouze v editoru vim, existuje i jeho systém klávesových map a option,
která říká, že se tyto mapy mají použít jen v insert modu. Pak už by stačilo
naprogramovat spolupráci se syntax highlightningem, aby přepínal klávesové mapy
i podle aktuální syntaxové skupiny. Ale o takovém hotovém řešení nevím, jen
tuším jak bych ho programoval. Nikdy jsem ale neměl tu motivaci, protože mi ucw
klávesnice postačuje a je stejná v celém systému.

Milan Vančura