[cstex] OT: Brožura z PDF souborů

David Jež Dave.Jez at seznam.cz
Sat Jun 3 11:04:23 CEST 2017

Zdravím,

1. vstupem bude hotová sazba v postscriptu tisk.ps Pokud je vstupem pdftko tak
   pdftops tisk.pdf tisk.ps
   z balíku xpdf nebo popler. Nikdy ne pdf2ps z balíku ghostscript!

2. přeskládání a zarovnání prázdných stránek pomocí balíku psutils
   psbook tisk.ps kniha.ps

3. zmenšení stránek
   psnup -Pa4 -pa4 -2 kniha.ps brozura.ps

Soubor brozura.ps je již možno tisknout na duplexní tiskárně s otáčením přes kratší hranu (obsah je na šířku ne na výšku)

V domácích podmínkách pokračujeme:

4. titulní stránka na jiný papír (typu hlazený/lesklý/atd. 120g)
   psselect 1 brozura.ps titulni1.ps
   psselect 2 brozura.ps titulni2.ps

5. oddělení titulní stránky
   psselect 3- brozura.ps zbytek.ps

6. Rozdělení zbytku stránek na reverzně sudá - lichá
   psselect -e -r zbytek.ps sude.ps
   psselect -o zbytek.ps liche.ps

Proč revezně? Laserovky vyhazují vrchním podavačem tiskem dolů a stránky skládají na sebe, po přesunutí balíku znovu na start do druhého kola tedy bude poslední list jako první. Pokud bych tisknul na zadní podavač nebo na inkoustce, kdy se vrství papíry tiskem hore tak naopak bez reverzu protože první list půjde zase první.

Postup je vytisknout sudé stránky a titulní2. Pokud není reverz tak titulní2 a poté sudé stránky. Poté se otočí po kratší straně (tiskneme na šířku, takže která hrana končil tisk předchozí strany musíme nově začínat. Kdybychom tiskli na výšku, začínáme stále stejnou hranou) a vsunou opět do předního podavače nebo u inkoustky vrchního. Pokud vkládám do šuplíku, tak ten vždy stránky obrací, protože pak jdou stejnou cestou jako z předního či prioritního podavače, musím tedy otočit ještě jednou po kratší hraně a uložit tiskem nahoru. Vytisknu titulni1 a následně liché. Hotovo.

Proč tisknu prvně sudé a pak liché? U brožur je to jedno, mají zarovnaný počet stran na listy, psbook to dorovná. U tisku na volné listy ale může být poslední lichá stránka samostatně. Vyhodím tedy prvně ze zásobníku sudé stránky, potisknu, vložím předním podavačem (nebo u inkoustky navrch balíku) a tiskne se odpředu dozadu, stránka co bude chybět se tak vezme z volných listů v podavači. Postup je tak vždy stejný a jednoduchý.

David Jež

---------- Původní e-mail ----------