[cstex] Jak zjistit skutečnou šířku textu na praporek

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Mon Jul 10 10:56:08 CEST 2017

Dobrý den,

délka řádku se dá zjistit tak, že sestavím \hbox s příslušným textem a pak
se pomocí \wd zeptám na jeho šířku, tedy např:

\newdimen\maxwidth \maxwidth=0mm
\newbox\radek
\setbox\radek=\hbox{Nějaká řádek}
\ifdim\wd\radek>\maxwidth
  \maxwidth=\wd\radek
\fi

Řádky si musíte nějak vhodně naskládat do vhodného makra, aby je bylo možno
vybírat postupně v cyklu a po změření maximální šířky vysázet.

Mimochodem, mám vlastní makro na poezii připravené tak, aby se verše sázely
od levého okraje a pokud je verš dlouhý, automaticky se zlomí a pokračovací
řádek je zarovnán vpravo. Makro \\ je definováno tak, aby se algoritmu dalo
ručně pomoci, pokud by automatický zlom nebyl dobrý (samozřejmě je
potlačeno dělení slov). Současně řeším stránkový zlom tak, aby k němu
docházelo přdnostně mezi slokami, jen v případě hodně dlohých slok je
nastvena tolerance, po jejímž překročení se báseň zlomí uprostřed sloky.
Vstup je podobný jako u verbatim, tedy každý verš na samostatném řádku,
prázdný řádek je konec sloky, dva a více prázdných řádků po sobě jsou
ekvivalentní jednomu. Je to sice připraveno pro LaTeX, ale programoval jsem
to plainovskými konstrukcemi. Zájemcům to mohu nabídnout.

Zdeněk Wagner
http://ttsm.icpf.cas.cz/team/wagner.shtml
http://icebearsoft.euweb.cz