[cstex] Klikací odkaz mailto: v PDF dokumentech

Pali Rohár pali.rohar at gmail.com
Sun Feb 19 10:56:30 CET 2017

On Sunday 19 February 2017 02:21:14 Jaroslav Hajtmar wrote:
> Dobrý den.
> Zdravím konferenci.
> Již pár hodin se trápím řešením problému (možná i off topic),  kterak
> TeXem vytvořit v PDF dokumentu klikací odkaz, který by umožnil
> odeslat z přednastaveného mailoveho klienta (v tomto případě
> Outlooku) email s přílohou.  Jde o to, že TeXem (v mém případě
> ConTeXtem) vygeneruju několik PDF dokumentů a dále jeden rozesílací
> seznam - tj. klikací PDF dokument, pomocí nějž by např.  sekretářka
> mohla svým outlookem posílat vygenerované PDF dokumenty příslušným
> adresátům.

> [...]

Zdravím,

nejaké skúsenosti s mailto: mám a musím povedať, že univerzálny spôsob
ako špecifikovať prílohu do mailto: uri neexistuje. Čo všetko môže
samotné mailto: uri obsahovať je definované v dokumente RFC 6068 [1] a
prílohu to nedefinuje.

Má to aj svoje bezpečnostné opodstatnenie, aby napr. kliknuteľný mailto:
odkaz na webe nevytváral email, v ktorom by bol automaticky pripojený
súbor s heslami ~/.netrc a pod.

Niektorí emailoví klienti ale majú spôsob ako špecifikovať prílohu aj v
mailto: uri (a rozširujú RFC 6068), ale v každom je to inak a teda
predpripravený mailto: odkaz bude fungovať iba na konkrétnom systéme s
konkrétnou sadou programov...

Na internete som už dávnejšie dohľadal, že MS Outlook používal parameter
"attachment" a očakával cestu k súboru bez file://. MailMate parameter
"attachment-url". Thunderbird zas "attachment" ale očakával cestu k
súboru aj s file://. KDE4 na Linuxe pre zmenu používal parameter
"attach". Pekná rôznorodosť.

Sú to už staršie informácie a asi platné pre staršie verzie programov.
Ak parameter "attachment" s Outlookom nefunguje, tak cestu treba zadať
asi bez toho file://. Alebo skúsiť "attach" či "attachment-url". Je ale
možné, že v nových verziách Outlooku to už naozaj nejde alebo to ide
úplne iným (neznámym) spôsobom. Niekde sa ešte písalo, že cestu k súboru
trebalo dať do úvodzoviek ("c:\subor.txt"), nikde že dokonca až do dvoch
(""c:\subor.txt"").

Nutno ešte podotknúť, že "attachment=subor.txt" v mailto: uri podľa
dokumentu RFC 6068 znamená, že sa má vytvoriť nový email, ktorý v
užívateľsky špecifikovanej hlavičke bude obsahovať reťazec "subor.txt".
Takže v emailových programoch, ktoré implementujú mailto: správne, sa
bude takýto mailto: odkaz správať ešte úplne ináč.

[1] - https://tools.ietf.org/html/rfc6068

--
Pali Rohár
pali.rohar at gmail.com