[cstex] Dva clanky odmitnute Zpravodajem CSTUG ... a clanek treti

Petr Olsak petr at olsak.net
Wed Mar 16 11:39:29 CET 2016

On Wed, 16 Mar 2016, Procházka Lukáš Ing. wrote:

> Zdravím příznivce *TeXu,
>
> pokud bych se snažil o nějaké resumé:
>
> - nechť Zpravodaj vychází jako "vědecký časopis" nebo jako "občasník
> přispěvatelů" (osobně - status je mi jedno) - záleží na pohledu aktuální
> redakce (rigorózní nebo "volná");

Vycházení Zpravodaje jako "vědeckého časopisu" se neosvědčilo, protože a)
TeX není věda a b) vědecké časopisy musejí být mezinárodní a v angličtině.
Písmeno b) snad pochopí i uředník, který vymýšlí pravidla rozdělování
peněz daňových poplatníků vědcům dle obskurních scientometrických
ukazatelů. A písmeno a) pochopil například TUGboat.

Zpravodaji nezbývá nic jiného, než se inspirovat tím, jak to dělají v
TUGboatu. Píšu to redakci Zpravodaje opakovaně už dlouho. Jak kdybych
hrách na stěnu házel:-(.

Naštěstí mám na svém webu údaje, kdy jsem různé články do Zpravodaje
podal:

- TeX v jednoduchém UNIXovém prostředí, říjen 2011, vyšlo v roce 2014
- PDFuni -- akcenty v PDF záložkách, květen 2013, vyšlo v roce 2016
- Jednoduchá grafika PDF-primitivně, červen 2013, vyšlo v roce 2016

Jistě uznáte, že pokud píšu "články z radosti", je pro mě *naprosto
nepřijatelné* čekat tři roky, než článek vyjde. A pro ostatní autory taky,
proto autoři nejsou. Proto trvám na tom, že se Zpravodaj musí změnit. Musí
změnit své vnitřní fungování. Pro srovnání:

- The CTUstyle template for student theses, TUGboat, podáno v červenci
   2015, vyšlo v srpnu téhož roku
- New CSplain of 2012, TUGboat, podáno v březnu 2013, vyšlo v dubnu téhož
   roku

Tady je ten zásadní zádrhel, který nechtějí v redakci Zpravodaje pochopit.
Místo toho si hrají na vědecký časopis, kterým *nejsou* a nemohou být.

Celý problém, dle mého názoru, má hlubší kořeny a je důsledkem masifikace
vysokého školství. Dřívější donátoři (např. před sto lety) dokázali uživit
vědce a vysoké školy. Nevadilo jim (těm donátorům) ani, že nedokázali
přesně analyzovat, která vědecká činnost je jak pro společnost užitečná.
Těch vědců totiž bylo málo. Nyní se s nimi roztrhl pytel, všichni
nastavují dlaně a daňový poplatník to neutáhne a úředník vymýšlí
kafemlejnky, pseudo-vědci se podle nich přispůsobují a hledají cesty, jak
vykázat činnost. Třeba i v regionálních časopisech, které nemají se
skutečnou vědou nic společného. A Zpravodaj původně koncipovaný na "články
z radosti" se bohužel stal obětí takovéhoto zoufalého pokusu množství
"vědců" druhé kategorie vykazovat aspoň nějakou činnost.

Zdravím

Petr Olšák