[cstex] Dva clanky odmitnute Zpravodajem CSTUG ... a clanek treti

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Wed Mar 16 11:00:04 CET 2016

Dne 16. března 2016 8:18 Procházka Lukáš Ing. <LPr at pontex.cz> napsal(a):

> Zdravím příznivce *TeXu,
>
> pokud bych se snažil o nějaké resumé:
>
> - nechť Zpravodaj vychází jako "vědecký časopis" nebo jako "občasník
> přispěvatelů" (osobně - status je mi jedno) - záleží na pohledu aktuální
> redakce (rigorózní nebo "volná"); ta by IMHO měla:
>
> - zajišťovat tisk Zpravodaje, jakmile se "nasbírá" dost příspěvků na to,
> aby stálo za to Zpravodaj vytisknou;

Zde je problém v nepravidelnosti dodávání článků. Dlouhou dobu nepřichází
nic a pak třeba přijde větší množství článků najednou (od autorů, kterým
recenze nejen nevadí, ale dokonce je vítají, protože jsou na to zvyklí). Je
to případ třeba textů z TeXperience 2013 v Brejlově a 2014 v Morávce. Každá
konference mohla vydat i na dvojčíslo. Jan Šustek musel mnohokrát autory
urgovat, takže se nakonec podařilo posbárat dost materiálů, aby se dalo
vyrobit něco, co vypadá jako časopis. V Brejlově jsem předváděl, jak mohu z
iPadu obsluovat Raspberry Pi a pouštět na něm TeX. Na iPadu jsem používal
iSSH, který již delší dobu nefunguje a není podporován. Teď používám
ServerAuditor, ale to už nešlo v článku změnit.

> - tématicky sdružovat témata, která s TeXováním souvisí;

Návrh tématických čísel tady byl už několikrát. Díky J. Koskovi se povedlo
tématické číslo věnované XML, ale potíž je v tom, že jsme nikdy neměli
autory, kteří by dokázali tématické číslo zaplnit.

> - ev. předestírat témata, která by mohla TeXisty zajímat;

Čtenáři jsou velmi různorodí, od úplných začátečníků po experty. Žádný
článek tedy nebude zajímat úplně všechny. Někteří čtenáři hledají
jednoduché návodu, jak snadno udělat to či ono, na druhé straně spektra
jsou čtenáři, kteří mají zájem o články vědecké úrovně. Určitě neodmítneme
článek jen proto, že je "příliš jednoduchý", protože víme, že máme i
čtenáře, které právě takové články zajímají.

> - nechť PARALELNĚ existuje web (budiž stránka p. Olšáka), kde se
> shromažduje větší množství článků nebo témat, tj. i těch, která by se do
> Zpravodaje "nehodila", nebo nejsou dost "učesaná" aby se dala poslat do
> tisku;
> - i zde musí být nějaký administrátor, který uveřejnování článků bude
> schvalovat;
> - nechť o této stránce vznikne povědomost.

Zájemců o správu takové stránky je zoufalý nedostatek. Dříve se bránili
tím, že se neumí přihlásit pomocí ssh a neumí psát v html, že by
potřebovali pohodlnější nástroj. Web byl tedy převeden do Typo3, postaral
se o to zejména Jano Kula, o provoz serveru se stará Michal Růžička.
Dovedeme si představit mnoho druhů informací, které by na webu mohly být.
Už hodně dávno seznam okruhů říkal (nám v hospodě mezi výborovou schůzí a
přednáškou na VH) Petr Olšák. S jeho návrhem souhlasím, ale nenašel se
nikdo, kdo by byl ochoten se o takovou stránku starat. Typo3 umožňuje
přidělení práv pro aministraci skupiny stránek, záleží tedy pouze na tom,
jestli bude někdo takovou práci ochoten dělat.

> Takový stav by IMHO byl pro existující i potenciální TeXisty ideální.
>
> S pozdravem
>
> Lukáš Procházka

Zdeněk Wagner
http://ttsm.icpf.cas.cz/team/wagner.shtml