[cstex] Reprodukovatelnost výsledků

Petr Olsak petr at olsak.net
Sun Feb 7 16:42:15 CET 2016

Dobrý den,

většinou se zde v diskusi zaměřujete na zálohování maker. Ale je třeba si
uvědomit, že výsledky při použití XeTeXu nebo LuaTeXu nejsou do budoucna
vůbec zaručeny. Binárky se stále překotně vyvíjejí v čase. XeTeX sice ne
tak pronikavě, ale zase linkuje knihovnu operačního sytému, takže stejný
výsledek na různých systémech je zaručeně nezaručen.

LuaTeX zrovna nyní prodělává výraznou změnu: přejmenovává velké množství
primitivů a jiné nahrazuje makry. Vývoj LuaTeXu z mého pohledu vypadá
takto: Hans si vzpomene, že potřebuje nějakou změnu binárky kvůli
novým rysům ConTeXtu a jeho dvorní kodér Taco mu to nakódí. A ostatní
přihlížejí. LaTeXisté jsou rádi, že jim v tom jakžtakž funguje LaTeX, ale
vývoj binárky sami neurčují. Dále LuaTeX má velmi komplikované vlastní
prostředí na šmátrání po fontech v distbuci a v systému. Je skoro
nepravděpodobné, že toto bude v čase fungovat pořád stejně.

Absolutní záruku reprodukovatelnosti např. za 20 let nebudete mít skoro
nikdy. Zazálohujete třeba celou TeXovou distribuci, ale za dvacet let ji
na soudobých technologiích třeba vůbec nezprovozníte.

Zdravím

Petr Olšák