[cstex] Reprodukovatelnost výsledků

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Sun Feb 7 09:54:59 CET 2016

Dobrý den,

v LaTeXu existuje příkaz \listfiles, který se vloží ještě před
\documentclass. To vypíše podrobné informace o načítaných souborech (ale
musí se načítat latexovsky, ne plainovským \input bez závorek). Nevypisuje
to fonty. Podívejte se, co vše načítá balíček hyperref, je toho pořádná
spousta. U fontů, které jsou v TeX Live, je celkem malé riziko, ale
systémové fonty si uložit musíte. Vím, že jsem měl starší Linux, na němž
fontconfig nepodporoval nejnovější verzi fontů DejaVu, musel jsem mít
starší verzi, zatímco kolegové měli na Macu novější verzi. A délka sazby
téhož textu v XeLaTeXu se lišil o stránku. V jedné verzi DejaVu chyběly
ligatury fi a fl, vypadalo to hrozně, takže kolegové na Macu downgradovali
na verzi, kterou jsem měl já a kde ligatury byly. A pokud použijete csplain
s lua nebo s xetexem a použijete systémové fonty, jste ve stejné situaci,
změna fontů může rozhodit sazbu.

I když nepoužijete latexový \listfiles, jsou jména souborů v logu, ale
hledá se to nepohodlně. Mám tušení, že kdysi předmnoha lety (asi před 20)
vyšel na toto téma ve Zpravodaji článek, ale tehdy určitě nebyly řešeny
systémové fonty a příslušný skript možná už není dostupný vůbec.

Zdeněk Wagner
http://ttsm.icpf.cas.cz/team/wagner.shtml
http://icebearsoft.euweb.cz