[cstex] OT: Metapost pro 3D resp. speciálně pro DG

Kuben Jaromír jaromir.kuben at unob.cz
Fri Dec 9 12:54:47 CET 2016

Dobrý den.

Metapostem jsem namaloval mnoho stovek obrázků, zejména pomocí balíku
mfpic. Tento balík umožňuje vkládat metapostový kód, takže znalost
metapostu jeho možnosti významně rozšíří. Viz Zpravodaj CSTUGu 1-3/2001,
http://bulletin.cstug.cz/bul20011-3.shtml, též http://mirka.janik.cz/.

Metapost je ideální nástroj pro malování jistého typu rovinných obrázků.
Na 3D ale primárně určený není. Ve Zpravodaji 1/1998,
http://bulletin.cstug.cz/bul981.shtml, je velice pěkný článek o
metafontu, kde tvorba 3D je popisována (kosoúhlé promítání, kolmá
axonometrie). Mnoho let ta makra používám v metapostu resp. mfpic.
Metapost má (na rozdíl od metafontu) datovou strukturu trojice (pro
barvy), se kterou se ale dá zacházet jako s trojrozměrným vektorem.
Udělal jsem si přiřazení q=(u,v,w) analogické definici z=(x,y) atd.
Nicméně je nutné říci, že tvorba složitějších obrázků je velmi pracná a
možnosti jsou omezené (stínování a podobné věci).

Pokud potřebujete 3D obrázky, jednoznačně bych se orientoval na program
asymptote, který je popsán ve Zpravodaji 1-2/2015,
http://bulletin.cstug.cz/bul2015-1-2.shtml. Ten je považován za jakýsi
metapost pro 3D a má hodně podobných nástrojů. Byl totiž metapostem
inspirován.

Zdraví

      Jaromír Kuben