[cstex] Zprovoznění balíčku encxvlna v LaTeXu

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Mon May 4 16:59:08 CEST 2015

Dne 4. května 2015 16:08 Petr Olsak <petr at olsak.net> napsal(a):

> [...]
> opravdu komplikované a odrazující (čeština má peprnější výrazy, ale ty zde
> nebudu pro jistotu používat).
>
> Můj výkřik spíš můžete brát jako námět, zda byste se vy, LaTeXisté,
> domluvili, že encTeX v pdfLaTeXu nutně potřebujete a zda by byli ochotni
> správci LaTeXu jej zařadit do formátu implicitně. Argumentovat můžete tím,
> že dokud někdo nesáhne na registr \mubytein či podobné, tak to je v
> podstatě dřímající a neaktivní encTeX. A odpadly by vám starosti s
> přegenerováním formátu. Ale obávám se, že ,,hlavní proud`` bude proti.

Také se bojím, že hlavní proud bude proti, přestože opakovaně ukazuju, proč
je \usepackage[utf8]{inputenc} špatně. Pokud by se to podařilo prosadit,
byl by encTeX použitelný všude bez zásahů. Pro TeX Live je postup
následující:

1. Zjistíte si, kde máte adresář texmf-local. Potíž je v tom, že můžete mít
TeX Live od TUG a při instalaci jste mohl změnit umístění, nebo máte TeX
Live přebalený v linuxové distribuci (Debian like, Redhat like), kde také
tento adresář může být jinde. Jeho umístění se zjistí takto:
$ kpsewhich --var-value=TEXMFLOCAL
/usr/local/texlive/texmf-local

2. V tomto adresáři najdete podadresář web2c, případně ho vytvoříte.

3a. V TeX Live 2014 (a starší) vytvoříte v tomto adresáři soubor
fmtutil-local.cnf s obsahem, který jsem poslal ve svém prvním mailu. Pak
musíte systému říci, že se má použít. K tomu slouží příkaz
tlmgr generate fmtutil

3b. TeX Live 2015: stejný obsah ve stejném adresáři bude v souboru se
jménem fmtutil.cnf, nic víc není třeba.

4. Vygenerují se formáty, např.
fmtutil-sys --byengine pdftex

Při atualizaci TL2014, pokud by byla (už nebude) se autimaticky provede
aktivace fmtutil-local.cnf, takže na to není třeba myslet.

Pokud si rovnou vytvoříte fmtutil-local.cnf i fmtutil.cnf se stejným
obsahem, pak TeX Live 2014 uvidí jen fmtutil-local.cnf a bude fungovat. TeX
Live 2015 uvidí oba. Vypíše varování, že byl nalezen starý soubor, ale
zpracuje nový, takže to také bude fungovat.

Soubor fmtutil-local.cnf pochází původně z teTeXu a přežil v TeX Live 10
let. Současná změna je motivována snahou, aby kromě základního TeX Live
bylo možno volitelně doinstalovávat software z dalších zdrojů. Lze tedy
očekávat, že to zase na mnoho let zůstane beze změny.

V rámci testování TL 2015 jsem funkčnost ověřil.

> Zdravím
>
> Petr Olšák

Zdeněk Wagner
http://hroch486.icpf.cas.cz/wagner/