[cstex] ceska klavesnice nepratelska k TeXu

Vit Zyka vit.zyka at gmail.com
Tue Mar 18 13:12:52 CET 2014

Dobrý den,

jsem ten uživatel Windowsů.

On 18. 3. 2014 11:40, Petr Olsak wrote:
 > Chtěl jsem se tedy zeptat vás na tomto emailovém listu: jak tento
 > problém při pořizování TeXových dokumentů řešíte? Zajímají mě zejména

Také mně přestalo bavit klávesnice přepínat, tak jsem si vytvořil
vlastní. A nyní ji spokojeně používám jak na české texty tak na
programování.

Za výchozí klávesnici jsem použil US english, protože jsem s ní začínal
a nechtěl jsem se přeučovat všechny závorky, středníky ap.

Klávesnice je podobná té, co popsal pan Calábek, tedy snahou bylo
zachovat co nejvíce původní US klávesnici. Přitom jsem se však snažil o
snadnou dostupnost základních česných znaků a zachování pozice mrtvých
kláves.

Oproti US jsou změněny jen:
A) čísla; namísto nich jsou standardně malá česká písmena.
B) mrtvé klávesy na pozici '=' (čárka) a '+' (háček).

Čísla píši též přes pravý Alt nebo numerickou klávesnici.
Znak '=' -> pravý Alt a =; '+' -> pravý alt a + nebo numerická klv.

Protože jsou ze základní pozice vynechána čísla, tak znak '1', který
není ve standardní české klávesnici použit pro malé české písmeno,
nedává takto smysl. Nebudu psát jedničku jinak než dvojku. Proto na
pozici '1' mám často používané 'ů'.

Srovnej s:

On 18. 3. 2014 12:20, Pavel Calábek wrote:
> Zaákladem je anglická QWERTY klávesnice, jen v dole ve čtvrté řadě jsou
> české znaky.
> Mrtvé klávesy jsou dvě, ` (čárka) a ~ (háček),
> Číslice na numerické klávesnici nebo Alt Gr
> Pod Alt Gr jsou dále různé diaktritické znaky latinské abeceky a další,
> o kterých jsme si myslel, že je někdy můžu použít a které už si nepamatuji.

V případě zájmu definiční soubor této klávesnice vystavím. Funguje v XP,
Win7 i Win8.

Zdraví
Vít Zýka