[cstex] LaTeXový balík tralala nebo OPmac

Petr Olsak petr at olsak.net
Sun Sep 1 22:31:34 CEST 2013

Dobrý den,

děkuji za reakce na TPP.

On Sat, 31 Aug 2013, Karol Bujaček wrote:

> osobne si myslim, ze zaciatocnik skor najde informaciu, ze potrebuje
> pouzit LaTeX a balik "tralala".

Právě proto jsem založil stránku OPmac triků

    http://petr.olsak.net/opmac-tricks.html

jako kontrast k LaTeXovým balíčkům "tralala". Idea je řešit další
požadavky uživatelů OPmac, které by v LaTeXu znamenaly vznik dalšího
balíčku, jednoduše několikařádkovým návodem na www stránkách. Každý si
může seškrábnout kód myší a používat. Vzhledem k tomu, že kód má jen pár
řádků, lze mu i porozumět.

> S cim myslim, ze by mohol (zaciatocnik) dlhsie bojovat, je napriklad
> sadzba veeelkych tabuliek (cez viac stran)

Budiž, přidal jsem k tomu další dva návody na OPmac-triks.

Pro větší názornost a možnost srovnání uvádím níže tabulku namátkově
vybraných balíčků LaTeXu a s ním souvisící kód v OPmac (který umí totéž,
někdy i lépe, v každém případě snadněji a přímočařeji). Můžete srovnat
počet řádků kódu a taky počet stránek dokumentace:

hyperref:   28000 řádků         OPmac kód:  147 řádků
xcolor:      1980 řádků         OPmac kód:  104 řádků
url:          490 řádků         OPmac kód:   27 řádků
NFSS základ: 1967 řádků         csplain kód: 17 řádků +
                                 OPmac kód:   98 řádků
amsmath:     5371 řádků         ams-math:   517 řádků
graphics:     482 řádků         OPmac kód:   11 řádků
longtable:    443 řádků         opmac-triks: 20 řádků
slides:      1072 řádků         opmac-triks:  6 řádků
dcolumn:       80 řádků         opmac-triks:  2 řádky
booktabs:     180 řádků         opmac-triks:  6 řádků

Dokumentace LaTeX balíčky:
hyperref: 393+30+14 stran, xcolor: 65 stran, url: 5 stran, nffs: 25 stran,
amsmath: 88 stran, graphics: 18 stran
celkem (dokumentace jen k vyjmenovaným balíčkům): 638 stran

OPmac: uživatelská dokumentace
(ke všemu výše uvedenému, navíc bibtex, makeindex, ref, ...) 19 stran
        + kompletní technická dokumentace:  56 stran

> sadzba niektorych specialnych znakov (momentalne ma napada napriklad TM,
> (R), priemer)

TM, (R) je v XL2 kódování a doplnil jsem o tom informaci do TPP, str. 105.

Zdravím

Petr Olšák