[cstex] OpenType fonty v TeXu

Petr Olsak petr at olsak.net
Thu May 23 18:59:40 CEST 2013

On Thu, 23 May 2013, Řehoř J. Žáček wrote:

> Děkuji Vám všem za odpovědi?
>
> Takže začnu od začátku. Mám nainstalováno TeXLive 2012  z DVD posílané CSTUGem,
> tzn. že tam nejsou zaneseny ještě opravy a rozšíření z listopadu/prosince 2012.
>
> ?         Kde, prosím, stáhnu novou verzi? Či, co mám dělat pro úpravu
> stávající verze 2012?

Nevím.

> ?         Zdrojové texty .tex používám v kódování UTF-8, je to použitelné pro
> zpracovávání 16-bitovými TeX-ovskými mašinami?

Ano, tyto mašiny umějí na vstupu výhradně UTF-8.

> ?         Jak vygenerovat csplain pro používání 16-bitové mašiny?

Není nutno nic generovat. Csplain se od verze TeXlive z ledna 2013
generuje automaticky (např. při instalaci nebo při fmtutil --all) pro tyto
mašiny:

pdftex -- csplain.fmt (výstup DVI, enctex s UTF-8 vstupem)
           pdfcsplain.fmt (výstup PDF, enctex s UTF-8 vstupem)
luatex -- pdfcsplain.fmt (výstup PDF, UTF-8 vstup nativně)
xetex  -- pdfcsplain.fmt (výstup PDF, UTF-8 vstup nativně)

V 16bitových mašinách není výstup do DVI podporován.

Příkaz pdfcsplain v systému je implicitně svázán s pdfcsplainem
provozovaný pdftexem. Chcete-li jej propojit s něčím jiným, udělejte si
vlastní dávku, upravte stávající dávku či prověďte něco podobného.

> ?         Jak jsem aspoň ze začátku sledoval záznam přednášky pana Olšáka
> z Brněnské konference (moc díky!, aspoň někde se něco dozvím? J), je nutno již
> kompilovat do .pdf. Nemám s tím problém, přesto bych raději do .ps, protože
> vkládám do článku obrázky ve formátu .eps přes dvips. Pdf pak vtvářím přes
> GSView pomocí příkazu ,,convert?. Jsem asi ještě 100 let za opicemi a již se
> toto řešení nepoužívá? Nebo jak to vyřešit?

Já vkládám obrázky místo v eps ve formátu pdf. Mohu třeba nejprve obrázek
předpřipravit pomocí eps2pdf. Tento formát zkousne pdftex při výstupu do
pdf i další mašiny.

> ?         XeTeX tedy užívá fonty instalované v systému? Jak se pak tedy
> používají při sazbě, jaká je syntaxe příkazů, kterými si tyto fonty zavedu do
> TeXu?

Syntaxi najdete např. v souborech, které jsem citoval (cs-adventor,
cs-bonum, ..., lmfonts). Já je v těchto makrech netahám ze systému, ale
pomocí uvedení názvu .otf souboru.

Zdravím

Petr Olšák